על זקנים ועל שמנים: שמנים לזקן, שמני בסיס ושמנים אתריים

הזקן הוא הנכס היקר של הגבר המזוקן. כמו שאומרים: "חברים לפני בחורות, וזקנים לפני שניהם", לכן חשוב שתשמרו עליו היטב ותטפלו בו כמו שצריך – תרעיפו כמה שיותר אהבה על החבר הכי טוב שלכם, והוא יחזיר לכם בגדול.

אם אינכם נוהגים "לשמן” את הזקן שלכם, אז כדאי שתחליפו דיסק ותתחילו להשתמש בשמן טיפוח לזקן. אני לא מנסה לטעון שאי אפשר לגדל זקן מלא בלי שימוש בשמני טיפוח שונים, אבל אם אתם רוצים זקן אלגנטי ומוקפד שיחמיא לכם, אז מומלץ שתפנקו אותו בשמנים מיוחדים שיעניקו לו המון רכות, נפח, וברק.

זקן פרוע ומבולגן יכול להתאים לסגנון מסוים ולשבת בול על טיפוסים מסוימים, אבל זקן מסודר ומיושר תמיד מעניק מראה גברי וסקסי שיפיל את כולם לקרשים. אם עבורכם שמן משמש רק לטיגון שניצלים או סופגניות, אז הכנתי בשבילכם מדריך מקיף ומפורט על לשמנים לזקן.

לאחר שתקראו את המדריך, תדעו אילו סוגי שמני טיפוח קיימים לזקן, למה בכלל צריכים להשתמש בהם, ואיך עושים את זה בצורה הנכונה והיעילה ביותר. אז אחרי ההקדמה הארוכה, הגיע הזמן להגיע לעיקר וללמוד את כל הדברים החשובים ביותר בנוגע לשמנים לשיער הזקן.

מה הם בכלל שמני בסיס ושמנים אתריים?

בין הסוגים הנפוצים ביותר של שמנים מובילים (שמני בסיס), אפשר למצוא:

  • שמן ארגן
  • שמן קוקוס
  • שמן חוחובה
  • שמן זרעי ענבים
  • שמן קיק

והנה כמה דוגמאות לשמנים אתריים:

  • שמן עץ הארז
  • שמן עץ הסנדל (אלגום)
  • שמן מנטה
  • שמן תפוז מתוק

מדובר רק בקצה הקרחון של סוגי השמנים השונים, ואפשר לקרוא על רשימה מפורטת יותר של השמנים האלה בקישור הזה, עם זאת ניסיתי לספק את השמנים הנפוצים ביותר שאתם חייבים להכיר.

שמנים מובילים, הידועים גם בתור שמני בסיס, מכילים חומצות שומן או טריגליצרידים (למי שאוהב לשבור את השיניים בניסיון לבטא מונחים מדעיים), וידועים בהשפעה החיובית שלהם על בריאות העור והשיער.

אבל בנוסף לזה, יש להם תפקיד חשוב נוסף בתעשיית מוצרי הטיפוח: הם משמשים כנשאים של השמנים האתריים המרוכזים והריחניים יותר שחודרים עמוק אל תוך העור.

דילול שמנים אתריים אלה בשמני הבסיס מאפשר להשתמש בהם בצורה נוחה ויעילה בטיפול חיצוני על העור. לא סתם השמנים האתריים נקראים באנגלית: "שמנים חיוניים" (Essential Oils). הם ידועים באינסוף יכולות ריפוי ובסגולות בריאותיות רבות. תכונות חשובות אלה הפכו אותם למרכיב חובה בכל מוצר לעידוד צמיחת שיער. אז למה שלא תנצלו את כוחו של הטבע לטובת שיער זקן מושלם?

היתרונות של השימוש בשמנים לזקן

הגיע הזמן לענות על שאלת מיליון הדולר: איך שמן לזקן בכלל מועיל לבריאותו? אני לא רוצה להפוך מאמר על זקן לשיעור חקלאות, אבל תנסו לחשוב על עור הפנים שלכם בתור חלקת אדמה.

הזקיק שממנו צומחת השיערה חודר אל מתחת לעור. כלומר, מדובר בסוג של זרע. על מנת שהוא יהפוך לצמח ויפרח, צריך להשקות אותו. הגשם מספק את הלחות הנדרשת להזנת הזרע, ואנו אסירי תודה על כך. אבל האם אנו יכולים לסמוך רק על הגשם ולא צריכים לספק מים לצמח בעצמנו? האם איננו משקים את הצמח בקיץ היבש והלוהט?

הגשם פה הוא בעצם שמן. על מנת לשמור על הבריאות והאיזון של העור, הגוף מפריש באופן טבעי חלב שומני שנקרא סבום. הסבום משמן את העור על מנת לשמר רמת לחות תקינה בתוכו ומגן עליו מאיבוד נוזלים והצטברות חיידקים מזיקים. כל אדם מייצר כמויות שונות של סבום, ולפעמים נוצר עודף או מחסור שלו.

צריך לקחת בחשבון, שפעולות יומיומיות ושגרתיות כמו שטיפת הפנים, מקלחת, ושינה על כריות נוקשות שאינן עשויות ממשי או בד רך וקטיפתי אחר, מסירות את השמן הטבעי הזה הנוצר בתוך העור. על מנת לפצות על המחסור בריכוז השומן בעור, אנו משתמשים בשמנים האלה שמופקים בכבישה קרה מירקות, פירות, ואגוזים.

שמני הטיפוח לזקן מיועדים לשמירה על תפקוד תקין של העור שמתחתיו: עור יבש, מגורה, וחסר חיים יפגע בגידול הזקן שתמיד חלמתם עליו, ואנלוגיית הגשם שהשתמשנו בה ממחישה את זה בצורה הטובה ביותר. בדיוק כמו שחקלאי משקה את הצמח שלו, גוזמים ומדשנים אותו, על מנת שהוא ילבלב לאורך זמן רב, כך אתם צריכים להתנהג עם הזקן האהוב שלכם.

אם לא תטפחו אותו ותזניחו אותו, הוא פשוט לא יצמח כמו שצריך ולא יראה טוב. ובדיוק כאן, שמני הבסיס והשמנים האתריים נכנסים לתמונה. הם יספקו לעור שלכם את כל מה שהוא זקוק לו על מנת להצמיח זקיקי שיער בריאים, חזקים, ויפים.

אם הזקן שלכם מגרד ללא הפסקה והצמיחה שלו מלווה בפריחות ואדמומיות, אז סימן שאינכם מעניקים מספיק לחות לעור הפנים. אם אתם לא רוצים זקן מכוער שיבריח את כל הסובבים, הויטמינים והמינרלים שנמצאים בשפע בשמני הטיפוח הם מתכון מנצח לזקן רך, יפה ושופע. גם אם זיפי הפנים שלכם רק מתחילים לגדול, תתחילו להשתמש בתכשירי טיפוח אלה כבר בשלב הזה, כדי שבטווח הארוך יצמח לכם זקן לתפארת.

איך להשתמש בשמן לזקן?

טוב, לא מדובר בטיסה לירח, זאת לא משימה מורכבת ומסובכת מדי, וכל גבר יכול להתמודד איתה בקלות. אבל, אם אף פעם לא עשיתם את זה ואין לכם שמץ של מושג מאיפה להתחיל, אז כרגיל המגזין לגבר המזוקן נמצא כאן בשבילכם!

בואו נעבור על כל הכללים והדגשים החשובים על מנת שתעשו את זה כמו שצריך. בין אם מדובר בשמן קיק ג’מייקני שחור או כל שמן אחר לטיפול בזקן (אתם יכולים אפילו להכין אחד כזה בעצמכם), פשוט תשפכו כמות קטנה על כף היד ותפעלו על פי הוראות השימוש על הבקבוק.

אם השמן מצויד בטפטפת, אז תטפטפו 2-4 טיפות ממנו על פנים מגולחות. תגדילו את מספר הטיפות עם אורך הזקן: כשהזיפים שלכם גדלו, צריך לטפטף 4-5 טיפות, אם יש לכם זקן צרפתי קצר, תצטרכו להיפרד מחמש עד שש טיפות של השמן,  זקן מלא וארוך דורש כמות גדולה יותר של התכשיר, וכן הלאה.

קודם כל, לפני שקופצים למים העמוקים ומתחילים את הטיפול בשמן, צריך לשטוף או לנגב את הפנים. אני ממליץ לחפוף את הזקן פעמיים בשבוע. הזמן המושלם לשימון הזקן הוא אחרי שיצאתם מהמקלחת: ככה העור והשיער יספגו את השמן בצורה הטובה והמלאה ביותר.

קודם כל, תחכו שהזקן יתייבש מעט – טעות נפוצה של מזוקנים רבים היא לסחוט ולמעוך את הזקן בתוקפנות בעזרת מגבת. הם רק פוגעים בשיער ובעור ושוכחים שהם בסך הכול צריכים לייבש את הפנים שלהם ולא ללוש בצק בשביל להכין כיכרות לחם.

כשהזקן נקי ומעט לח, תטפטפו את הכמות הנדרשת לכף היד, תערבבו היטב בין כפות הידיים ותעסו את השמן בעדינות לתוך הזקן. תנסו להחדיר את השמן לעור ולפזר אותו באופן שווה בכל הזקן.

לאחר מכן ניתן להשתמש במסרק או במברשת לזקן כדי להבריש ולסדר אותו. תקפידו לא לסרק ולעצב את הזקן כשהוא רטוב ונוטף מים, זה רק יזיק לשיער – שיער רטוב הוא שיער חלש.

כמובן שכמו בכל דבר אחר, לא צריך להגזים ולסרק את הזקן כל דקה. העיקר שלא תתלשו שיערות ותכאיבו לחברכם הנאמן! תמיד תמרחו את השמן לפני שאתם מברישים ומסדרים את הזקן. זה יבטיח שהשמן יתפזר בצורה אחידה בכל רחבי הפרצוף היפה שלכם. שוב, לא צריך להיות מומחה גדול כדי לעשות את זה.

האם שמנים יכולים לסתום את הנקבוביות בעור?

כולנו יודעים שלכל דבר טוב בחיים יש גם צדדים פחות טובים. גם שמנים לטיפוח שיער הפנים הם לא יוצאים מהכלל – והם בהחלט יכולים לחסום את נקבוביות העור ולמנוע ממנו לנשום בחופשיות.

כיצד לדעת אם השמן שבחרתם יכול לסכן את הזקן האלגנטי שעבדתם כל כך קשה לגדל? פשוט מאוד, תחפשו בתווית המוצר משהו שנקרא "מדד קומודוגני". בשפה של בני אדם, מדובר ברמת הסיכון להיווצרות פצעונים בעור. לדוגמה, הדירוג של שמן קוקוס הוא 4, ושל שמן קיק ג’מייקני שחור הוא 1. מדובר בסולם של 1 עד 5, וככל שהספרה קטנה יותר, כך התכשיר בטוח יותר לשימוש. אל תגזימו עם המינון ותדירות השימוש של שמנים בעלי דירוג קומודוגני גבוה. תעשו את החשבון הפשוט והכל יהיה בסדר גמור.

האם שמנים אתריים אינם חוסמי DHT ?

בעלי זקן רבים כבר שמעו על החשיבות האדירה של ההורמון DHT לזקן, ולא מוכנים לתת לשמנים מסוימים הפוגעים בהפרשתו לפגוע בגבריות שלהם.

שמנים כמו לבנדר או רוזמרין אכן מחזיקים ביכולת לדכא את האנזים האחראי להפרשת ה- DHT, ולכן חשוב להיזהר איתם. עם זאת בדרך כלל, מוסיפים אותם רק בשביל להעניק ריח חזק וטוב לשמן ולכן הם מצויים בריכוז דיי נמוך.

אבל אם אתם שמים לב לכמות חריגה שלהם או שמדובר במוצרים המיועדים לטיפול בהתקרחות שיער הקרקפת – תעברו הלאה. אל תתנו לאנשי מכירות ממולחים או לטריקים שיווקיים לעבוד עליכם. תכניסו לעצמכם טוב טוב לראש את הכלל הבא: חוסמי DHT הם מצוינים עבור שיער ראש דליל, אבל גרועים עבור שיער הזקן. זה הכול.

מוטי הגבר
מוטי הגבר

בסדר, בסדר! אז כולם כבר הבינו מזמן שמוטי הגבר הוא שם בדוי (של מישהו גבר רצח!) מבטיחים שבקרוב נחשוף את השם האמיתי של מוטי. בנתיים נאלץ להסתפק בתמונה של בחור ג'ינג'י ומזוקן.

דברו איתנו!

השאירו תגובה