להתגלח: האם זה מה שגורם לזקן לצמוח?

נתחיל מהסוף – כן או לא?

בכל פעם שאני מדבר עם גברים מזוקנים או חבר'ה שרוצים לגדל זקן, אני שומע מהם את אותה שאלה מציקה: "האם גילוח קבוע של שיער הפנים יגרום לי להצמיח זקן עבה יותר?". אז כדי שלא ינדנדו לי יותר בנושא הזה, החלטתי לשים סוף למיתוס השטותי הזה ולתת תשובה סופית ומוחצת: לא – אם תתגלחו יותר, זה לא יעזור לזקן שלכם לגדול יותר או להיות יותר סבוך.

גילוח לא משפיע בשום אופן על קצב או צורת הצמיחה של שיער הזקן, אז כמובן שעדיף שלא תתגלחו בכלל אם אתם רוצים לגדל זקן (שמח שחידשתי לכם משהו אם עדיין לא קלטתם את זה), אבל אם אתם חייבים להתגלח, אז אין כל סיבה שלא תעשו את זה.

נניח, שאתם חייבים לגלח את הזקן בשביל העבודה כי אתם לא רוצים להיראות כמו פרא אדם ולהבהיל את השותפים שלכם במשרד. אל תדאגו, אם הצלחתם לגדל זקן לתפארת פעם אחת, גם אם תתגלחו, הוא יצמח שוב עם הזמן!

זאת התשובה שלי לשאלה הכי בוערת של כל גבר שרוצה לגדל זקן. אני שומע אותה ללא הפסקה, במיוחד מגברים שמשתמשים עם מינוקסידיל לגידול זקן כדי מנת להשיג זקן עבה ומכובד. אז גם אם תגלחו אותו מדי פעם, זה לא סוף העולם, אבל זה בטוח לא ישפר את העובי והצפיפות של שיער הזקן.

לפי מה נקבעת כמות השיער בזקן?

זקיקי השיער הם אלה שקובעים את עובי השיער שלכם. ככל שיש לכם יותר זקיקים בריאים, כך מראה הזקן שלכם יהיה שופע ומלא יותר. צפיפות הזקיקים והגודל שלהם יקבעו אם יהיה לכם זקן דרדל’ה דליל או זקן עבה ומפואר. השיער צומח מהזקיק שחודר אל תוך העור, בדומה לשורש של עץ שנמצא מתחת לאדמה. בת’כלס, גילוח הוא קיצוץ הקצה הדק של השיערה.

כשהשיער מתחיל לצמוח בחזרה אחרי הגילוח, הקצה הכהה והמחודד שנוצר אחרי החיתוך יוצר אשליה של שיער עבה יותר. שיער קצר הוא גם חזק יותר משיער ארוך, מה שגורם לנו לחשוב שהשיער החדש שגדל הוא הרבה יותר עבה ובריא. פתאום, אנו גם מתחילים לשים לב להבדל החד בין השער שמתחיל לצמוח לבין העור. כל זה גורם לנו לחשוב שהשיער שצמח לאחר הגילוח הוא הרבה יותר סמיך ועבה.

האם אי פעם תהיתם מדוע זקן מלא נראה הרבה יותר עבה ושופע יותר לאחר שגוזמים, מקצצים ומיישרים אותו? אז מדובר באותה אשליה שמפילה אתכם בפח:

השיער בבסיס הזקיק הוא העבה ביותר והופך ליותר ויותר דק ככל שמתקדמים לאורכו. כשחותכים את הקצוות הדקים של השיער, ונשארים עם הבסיס העבה והרחב של השיערה החדשה, נוצר הרושם שהשיער הוא הרבה יותר עבה ומלא נפח.

מה המדע אומר על כל זה?

אם האסימון עדיין לא נפל ואתם מסרבים להאמין לי, אז בואו נבדוק מה יש למדע להגיד בנושא:

"ההשפעה של גילוח יומיומי על השיער האנושי נחקרה היטב באופן מדעי… התוצאות הוכיחו באופן חד משמעי שאין כל הבדל ברור במשקל או ברוחב של השיער שצמח באזור הנחקר, או בקצב צמיחת השיער, שאפשר יהיה לייחס אותו באופן ברור לפעולת הגילוח."

מדובר בקטע מתוך כתב עת מדעי בנושא בריאות העור שמתאר מחקר שהתבצע בשנות השבעים.

גם המזוקנים העקשניים ביותר לא יכולים להתווכח עם המדע!

אז בשורה התחתונה, אם אתם רוצים לגדל את הזקן העבה והמרשים ביותר, אל תעזו לגעת בו ותתנו לו לצמוח בחופשיות. תפסיקו לגזום ולקצץ אותו (אלא אם כן מדובר בקצוות מפוצלים), והכי חשוב אל תתגלחו ופשוט תתנו לטבע לעשות את שלו.

יורי בולטקס
יורי בולטקס

האגדה מספרת שכל דבר שאתה יכול לעשות טוב, רוסי יכול לעשות פי 10 טוב יותר. יורי הוא דוגמה מושלמת לחריצות בלתי מתפשרת וכתיבת מאמרים עד לשעות הקטנות של הלילה.

דברו איתנו!

השאירו תגובה