האם באמת יש קקי בתוך הזקן?

גם עכשיו, כל פעם שנושא הזקן נזרק לאוויר, הטיעון המנצח של כל המתנגדים והמבקרים של הפלא השעיר שלנו הוא לצרוח עד כמה הוא מגעיל ומטונף. ברור שהפרנויה שלהם שוברת שיאים, בעיקר עכשיו כשנראה שהזקנים מקיפים אותנו מכל עבר והם הפכו לסמל סטטוס ולאייקון אופנתי בולט.

מאיפה הכל התחיל?

אז מאיפה בכלל הכול התחיל ומה הוא המקור של הטענה ההזויה הזאת? בשנת 2015, תחנת הטלוויזיה KOAT מניו מקסיקו בארה"ב קטעה את כל השידורים שלה ועלתה עם מבזק מיוחד.

היא בישרה חדשות מרעישות ומטרידות בנוגע לאחד מהטרנדים החמים ביותר שיש: מגיש החדשות הנרגש הודיע שזקנים מלוכלכים יותר מאשר אסלות בשירותים. ואז כמו כל הערה מטומטמת בשנים האחרונות – הסנסציה התפשטה במהירות שיא והפכה לשיחת היום ברחבי האינטרנט.

אז האם מחקרים מדעיים באמת הוכיחו את הנורא מכול ומצאו שיש קקי בזקן? האם גברים מזוקנים חייבים לרוץ להתגלח וכל מי ששוקל לגדל זקן מלא צריך לוותר על הרעיון הגרוע הזה?

אז זהו שלא.

קודם כל, זה לא חידוש גדול שאמצעי התקשורת מוכנים לעשות ולהגיד כל דבר כדי להעלות את הרייטינג שלהם ולמשוך את תשומת הלב של הציבור. גם אם זה אומר לשקר בלי בושה, לעוות עובדות, או להציג מידע לא מבוסס שהוצא מהקשרו. אל תאמינו באופן עיוור לכל סיפור מצוץ מהאצבע שנועד למשוך קהל ולגרוף רווחים.

והמקרה הזה? הוא לא יוצא מהכלל. התחקיר המעמיק של רשת החדשות הרצינית הוא לא יותר מברווז עיתונאי רדוד ושטחי.

מה שקרה, הוא שהמנחה באולפן לקח דגימות מכמה זקנים של מתנדבים ושלח אותם למעבדה שתבדוק אילו חיידקים מצויים בהם. המיקרוביולוגים ניתחו את הדגימות והציגו תוצאות לכאורה מזעזעות: בחלק מהזקנים נמצאו חיידקיי מעיים שבדרך כלל נמצאים בצואה. ואז בהסתמך על הממצאים, הערוץ החליט שהוא יכול לעוות את דברי החוקרים ולהפיץ שמועה שקרית.

קודם כל, לא מדובר בניסוי מדעי שנעשה בסביבה מבוקרת. אבל העובדה היא שאנחנו באופן כללי מוקפים בצואה. כן, כן, מה ששמעתם.

את הטענה הזאת משמיע מיקרוביולוג בכיר לעיתון הניו יורק טיימס המכובד. האמת שכל מקום שאנו נוגעים בו, מלא באינסוף בקטריות וחיידקים. חלקם מזיקים ומאיימים על בריאותנו, ואחרים אפילו מסייעים לתפקוד הגוף. עד כמה שלא נעים לשמוע את זה, זאת המציאות.

אם הייתם מסתובבים עם מיקרוסקופ, אז הייתם נדהמים לראות שבכל מקום שאתם מגיעים אליו יש מיליוני חיידקים. אם הייתם יודעים שחיידקי צואה חיים בנחת בכל מקום, אז הממצאים האלה בכלל לא היו מדאיגים אתכם כל כך.

אז למה בערוץ החדשות ההזוי הזה לא טרחו להדגיש את העבודה הזאת? לא צריך להיות גאון כדי להבין שהערוץ ניסה לנפח את הסיפור ולהציג כותרת מפוצצת ודרמטית כמה שאפשר.

חיידקים בכל מקום!

עוד עובדה שכדאי לכם לדעת: המטבח ואזורים אחרים בבית מכילים יותר חיידקים מאשר חדר השירותים. אתם פשוט לא רואים אותם, אבל אולי כדאי שתתחילו לשטוף את הידיים גם לאחר שהכנתם לעצמכם כריך במטבח. כלומר, הממצאים בכלל לא כל כך חריגים, חיידקי הצואה עושים חיים משוגעים בכל מקום, וטבעי שהם יהיו גם על העור שלנו. אז ברור שניתן למצוא אותם גם על הזקנים של כמה אנשים שלא טרחו לנקות אותם כמו שצריך, וכל ההיסטריה הייתה מיותרת.

אז במקום להסתמך על ניסוי חובבני שאף אחד לא בדק לעומק, בואו נראה מה יש למחקרים מדעיים אמיתיים להגיד בנושא. במחקר מקיף שנערך לאחרונה, נמצא כי הסיכוי להימצאות בקטריה מסוכנת העמידה לתרופות על העור נמוך יותר בקרב גברים בעלי זקן.

מבולבלים? הרגע חשבתם שהזקן הוא גן עדן לחיידקים ופתאום מתברר שהוא מגן עלינו מפניהם. אז בואו ניתן לעובדות לדבר בעד עצמן: במחקר השתתפו 408 גברים שעובדים במערכת הבריאות. הוא חשף שבעלי הזקן היו בעלי סיכוי נמוך יותר להימצאות של חיידק הסטפילוקוק שגורם להמון מחלות שונות. אם זה לא מספיק, אז סוגים מסוימים של בקטריות נמצאו בריכוזים גדולים יותר אצל אנשים מגולחים עם פנים חלקות לגמרי.

מה אומר המדע?

המסקנות של המחקר היו שאין הבדלים משמעותיים מבחינת ריכוזי חיידקי העור בין אנשים מזוקנים ואנשים ללא שיער פנים. ואפילו יש יתרונות מסוימים בגידול זקן מלא, שיכול להגן מהתפשטות של חיידקים מזהמים.

אתם חייבים להבין שחיידקים מקיפים אותנו מכל עבר, ולכן אנו שומרים על כללי היגיינה בסיסיים. זאת הסיבה שאנו שוטפים ידיים לאחר הביקור בשירותים.

אז בפעם הבאה שינסו להגיד לכם שזקן זה חרא של דבר, תראו לחסרי הידע האלה את הנתונים האלה, זה יסתום להם את הפה.

בשורה התחתונה, זה לא ששיער הפנים שלכם מלא בבקטריות צואתיות, אלא שהראש של אנשים בכללי מפוצץ בשטויות שהם שמעו בטלוויזיה. אגב, עוד טענה שקרית שהזקן הוא השטן הופרכה לגמרי. אל תפחדו לגדל זקן עבה ומרשים ותמשיכו להתגאות בו. כל האנשים שמעדיפים לגלח לגמרי את שיער הפנים מסיבות היגייניות יוכלו רק לקנא!

מוטי הגבר
מוטי הגבר

בסדר, בסדר! אז כולם כבר הבינו מזמן שמוטי הגבר הוא שם בדוי (של מישהו גבר רצח!) מבטיחים שבקרוב נחשוף את השם האמיתי של מוטי. בנתיים נאלץ להסתפק בתמונה של בחור ג'ינג'י ומזוקן.

דברו איתנו!

השאירו תגובה