למה לי פוליטיקה (עם זקן) עכשיו?

נתחיל מאלה שיש להם זקן – חברי הכנסת הדתיים ומהמגזר הערבי. הזקן שלהם אינו פריט אופנה אלא חלק ממראה קבוע מחייב הן על-פי הדת והן בהתאם לנורמות חברתיות. אבל האם ישנם חברי כנסת שהדיחו את סכין הגילוח ומתפארים בזקן? נראה שהפוליטיקאים הכניסו את סכיני הגילוח כחברים קבועים בקואליציה ומקפידים לשמור על פנים חלקות ומגולחות לגמרי.

מדוע? האם זקן לא יכול להסתדר עם תפקיד רשמי, ייצוגי ומכובד? כאן עולה השאלה החשובה ביותר עבור פוליטיקאי: איך זה יתרום לדימוי שהוא מנסה לבנות – האם זקן יעניק לפוליטיקאי דימוי של אדם מחושב, סמכותי וחכם שצריך לקחת ברצינות. או שהיועצים הפוליטיים חוששים שהזקן יעניק ללקוחות שלהם מראה מוזנח או פרוע? דימוי של אחד "שרוכב" על אופנות?

125 שנה בלעדיו.

אברהם לינקולן לפני ואחרי

הראשון שהחל במסורת של גידול זקן היה הנשיא ה-16 של ארה"ב אברהם לינקולן. הוא הוכיח שגם זקן ללא שפם יכול להיות מרשים ואטרקטיבי. סימן ההיכר הבלתי נשכח של לינקולן הפך את הזקן לאופנתי והשפיע על נשיאים רבים שהלכו בעקבותיו.

מי שכנעה את לינקולן לגדל זקן? ילדה בת 11. תשמעו סיפור:

במהלך קמפיין הבחירות הוא קיבל מכתב מילדה קטנה שהעריצה אותו, שבו היה כתוב: “יש לי ארבעה אחים וחלקם יצביעו לך בכל מקרה, אבל אם תיתן לזיפים שלך לגדול, אוכל לשכנע את כולם לתמוך בך. הפנים שלך רזות ודקות, ואין לי ספק שזקן ישפר באופן משמעותי את המראה החיצוני שלך. כל הנשים אוהבות זקנים ונמשכות אליהם, ולכן הן יבקשו מהבעלים שלהן לתת את הקול שלהם עבורך ואז בטוח תהפוך לנשיא".

לינקולן לא היסס להקשיב להמלצה וייתכן שדווקא הזקן הבולט שהחל לגדל עזר לו להיבחר לנשיא ה-16 של ארצות הברית. שיער פנים שופע הפך לסמל של אמינות, הגינות ועוצמה: תכונות שכל מנהיג רצה לשדר. כל הנשיאים בין ג'יימס גרפילד לבנג’מין הריסון החזיקו בשפם עבה, רק ויליאם מקינלי שבר את הרצף הזה.

תאודור רוזוולט וויליאם הווארד טאפט המשיכו את המסורת המפוארת וגידלו שפמים רציניים, ואז תור הזהב של שיער הפנים בפוליטיקה האמריקאית הגיע לסופו. מאז כל הנשיאים הקפידו לשמור על פנים חלקות לגמרי.

כעת נקפוץ למכונת זמן 125 שנה אחורה – אנשים הלכו לעבודה עם חליפות, פפיון, מקל מוזהב, כובע מהודר ומקטרת. אוקיי, נסחפנו. אנחנו כאן לדבר על הנשיא המזוקן האחרון שכבש את הבית הלבן וזה קרה לפני 125 שנה. בנג'מין הריסון שהיה הנשיא ה-23 של ארה"ב אבל האחרון שהתהדר בזקן, מה שאומר שכבר 125 שנה שלא היה נשיא עם זקן בארצות הברית.

וכיום? בואו נמריא לטיסה (ב-first, ברור) לארה"ב. אחת מהמעצמות הגדולות בעולם וידידתנו הקרובה לא מביאה בשורות גדולות – בשנת 2015 החליט פול ראיין שנבחר ליושב ראש בית הנבחרים לגדל זיפים (לא זקן) והעלה אינסטגרם תמונה עם הכיתוב: אני היו"ר הראשון מזה 100 שנה עם זקן.

פול ראיין עם זקן

מה הוא קיבל בחזרה? מאמרים שתהו מדוע הוא צריך זקן, העלבות מפוליטיקאים על המראה המזוקן שלו ואפילו מחקר מעניין.

המחקר שהתקיים באוניברסיטת אוקלהומה העלה ממצאים מעניינים אודות פוליטיקאים וזקנים. תוצאות המחקר הראו כי חברי קונגרס עם שיער הפנים נתפסו "כגבריים" וכאלה שלא סביר שיתמכו "בעמדות פמיניסטיות". בפועל, במעקב אחרי הצבעות הפוליטיקאים עם זקן לא נמצאה התאמה – כלומר הם תמכו עמדות כאלה בניגוד לתוצאות המחקר. אבל צריך לזכור שבסביבה פוליטית שעמדות כאלה נחשבות כשנויות במחלוקת, הפוליטיקאים לא יסתכנו ויחליקו את התער בכל בוקר.

המחקר נעשה בארה"ב וקשה לומר אם בארץ הדעות יהיו דומות – בארץ ראשי ממשלה אינם גידלו זקן  ורק יאיר לפיד כשר אוצר החל לגדל זקן, כנראה לאחר קבוצות מיקוד שהראו שזה יעניק לו מראה אחראי ובוגר יותר. הזקן הפך להיות אישיו בכל ראיון איתו, אבל הוא לא החזיק הרבה זמן, אם בגלל שגירד לו (זוכרים את התקופה הזאת?) ואם בגלל שזה לא תרם לתדמית.

שיערה בכנסת.

בנגמין האריסון נשיא עם זקן

הזקן נכנס ויצא מהאופנה אינספור פעמים: היו תקופות שהוא היה מקובל ופופולרי ואז פתאום הוא הפך לנדיר ולא רלוונטי – מחקר סוציולוגי מקיף בחן את הפופולריות של גידול שיער הפנים בקרב גברים בין השנים 1842 ל-1972. הוא גילה שבתחילת המאה ה-20 חלה ירידה חדה במספר בעלי הזקן ולקראת שנות ה-50 כמעט כל הגברים הסתובבו עם פנים מגולחות לגמרי. הזקן הפך למשהו חריג ויוצא דופן וזכה ליחסי ציבור גרועים במיוחד.

זה יכול להסביר למה נבחרי הציבור הפסיקו לגדל זקנים מלאים ושפמים מתוך החשש שהם עלולים לפגוע במוניטין ובתדמית שלהם. הם לא רצו ששיער הפנים שלהם יוציא להם שם רע ויגבה מהם מחיר פוליטי יקר. אבל, בשנים האחרונות הזקן ביצע קאמבק מדהים והוא מעטר את הפנים של לא מעט גברים.

תגידו כן לזקן.

אולי הגיע הזמן לשנות – זקנים ופוליטיקאים יכולים לחיות זה עם זה. בעבר, לא מעט נשיאים מצליחים התגאו בזקן מכובד, בעשרות השנים האחרונות המראה המגולח הפך לברירת מחדל עבור כל פוליטיקאי.

ככל שיכנסו לפוליטיקה בכל העולם פוליטיקאים צעירים מעודכנים – הם יביאו עם זקן מהבית או שתחילו לגדל אותו תוך כדי הקריירה, ומה עם הפוליטיקאים שמכהנים כיום? אולי תפיסות מיושנות מנחות אותם ואולי הם מחזיקים במחקרים שמראים שזקן לא תורם להם. אבל אי אפשר להתעלם מכך שמזוקנים משתלטים על העולם.

אז מה תשימו בקלפי זה עניין שלכם, אבל ביום הבחירות אנחנו נשים כפול שמן בזקן 🙂

דוד גיסין
דוד גיסין

מטפח זקנים יותר מ-3 שנים, מתכנן עוד 30 שנה, לא מדלג על פרסומות.

דברו איתנו!

השאירו תגובה