שמן לזקן – מה זה ואיך משתמשים בו?

שמן לזקן הוא תערובת של שמן בסיס עם שמנים אתריים, רק להבדיל מבאלם לזקן, אין בו את ה"כבדות" של מרכיבים כמו למשל חמאת שיאה שיש אותה בכמעט כל באלם. שמן לזקן יכול לעזור לשיער הפנים שלך להיות בריא ורך, ועל הדרך גם להוסיף לו ברק.

בגלל שיש הרבה שמני בסיס שונים, הצבע והסמיכות של כל שמן ושמן תהיה שונה. לדוגמה, שמן בסיס כמו למשל שמן קיק יהיה הרבה יותר סמיך משמן בסיס של חוחובה או ארגן, מה שיקשה על הערבוב שלו. לכן, כאשר נשתמש בשמן סמיך יותר לזקן, נרצה להשתמש בכמות קטנה יותר באופן כללי.

ברוב המקרים שמן לזקן מגיע ארוז בתוך צנצנת או בקבוק זכוכית קטן, עם טפי או פיה מיוחדת להוצאת השמן מהבקבוק. הגודל הממוצע של רוב השמנים לזקן בשוק הוא 30 מיליליטר, אבל כמובן שתמיד אפשר לקנות בקבוק גדול יותר.

האם חמאה לזקן זה אותו הדבר כמו שמן?

לא בדיוק: חמאה לזקן היא משהו באמצע שבין שמן לזקן ובאלם לזקן. משתמשים בה בדיוק לאותה המטרה, אבל המרקם שלה שונה לגמרי, ויותר מרגיש כמו מרקם של קרם ידיים או קרם לשיער.

מרכיבים נפוצים שיש בשמן לזקן

להבדיל באלם או ווקס לשפם, שמן לא יכול בתוכו כמות גדולה של מרכיבים שונים, ולרוב יהיו בו בערך 5 סוגים שונים של שמנים. לרוב החלוקה תיראה ככה:

  • 1-3 שמני בסיס
  • 1-2 שמנים אתריים
  • משהו שנותן ריח (לפעמים מוסיפים את זה, אבל לא תמיד)

אין פה "מרכיבי חובה" שחייבים להיות בשמן – ברוב המקרים אם מערבבים שמן בסיס אחד יחד עם שמן אתרי אחד, אפשר לקרוא לתערובת "שמן לזקן", בעיקר אם מדובר בערבוב של חומרים טבעיים.

איך משתמשים בשמן לזקן?

קודם כל חשוב לזכור: לא להגזים עם הכמות! זקן באורך של 10 ס"מ צריך סה"כ בערך 7-8 טיפות של שמן. כמובן שזה משתנה קצת בין אדם לאדם, לכן בפעמים הראשונות של המריחה צריך לעשות קצת ניסויים ולראות כמה שמן אנחנו צריכים בדיוק.

  1. שטוף את הפנים ואת הזקן.
  2. נגב את הזקן עם מגבת באמצעות נגיעות קלות (לא לשפשף את הזקן כמו שאתה מנגב את הראש!) שים לב שהזקן עדיין יהיה מעט לח.
  3. פה אתה יכול לבחור אם לתת לזקן להתייבש לגמרי או ישר לעבור לשלב הבא.
  4. שים מעט שמן לתוך כף היד.
  5. שפשף את השמן בין כפות הידיים.
  6. תמרח את השמן על הזקן בתנועות כלפי מעלה שמתחילות מהחלק התחתון של הזקן שלך עד לחלק העליון.
  7. תמשיך להעביר את כפות הידיים בזקן, ותשתמש באצבעות כדי למרוח גם את השפם.

זכור לתת תשומת לב לעור הפנים שמתחת לזקן – זאת גם הסיבה שאנחנו שמים את השמן בתנועה של מלמעלה למטה, כדי שיותר שמן יגיע לעור עצמו. אם אתה בעל נטייה לעור יבש, או כמו שאנחנו קוראים לזה: "קשקשי זקן" אז על כמה וכמה אתה חייב לוודא שהשמן מגיע ונספג בעור. אגב במידה ואתה סובל מקשקשים בזקן, יכול להיות שעדיף שתשתמש בחמאה לזקן מאשר בשמן.

שאלות נפוצות

האם שמנים לזקן מאיצים תהליך של גידול זקן?

אם אתה שואל מהבחינה של: "האם זה מגדיל את כמות השיערות וגורם להן לצמוח מהר יותר?" אז התשובה היא לא. אבל אם אתה שואל: "האם זה גורם לשיער לצמוח בצורה בריאה יותר, יפה יותר, ובאופן כללי שיער ארוך יותר?" אז התשובה היא כן. יש לא מעט חברות שנותנות מידע כוזב על המוצרים שלהם וטוענות שהשמן לזקן שלהן עוזר לשיער לצמוח, לכן אנחנו תמיד חייבים לקחת את כל הטענות האלה בערבון מאוד מוגבל. יש מספר תכשירים בשוק שעוזרים לצמיחה חדשה ומהירה יותר של שיער פנים, כמו למשל מינוקסידיל לזקן שהוכח בתור התכשיר הטוב ביותר למטרה זו. בתכלס, שמן לזקן עוזר בצמיחה רק בכך שהוא עוזר למנוע קצוות מפוצלים, מה שגורם לשיער להיות בריא יותר ומונע מאיתנו לקצץ אותו כל שבוע.

לכמה זמן אמור להספיק בקבוק אחד של שמן?

זה דיי תלוי בכמה גורמים שהכי משמעותי בהם הוא גודל הבקבוק שקנית. כמות ממוצעת של 30 מילימטר אמורה להספיק לחודש וחצי של שימוש יום יומי. כמובן שכמה שהזקן ארוך יותר, ככה הכמות שבה נשתמש תהיה גדולה יותר.

מה הכמות המומלצת של שמן לכל שימוש?

זה עניין של טעם אישי, אבל ככלל לא צריך להגזים בכמות. 1-3 טיפות לזקן מאוד קצר, זקן בינוני – 5 טיפות. זה עניין של ניסוי וטעייה: תנסה כמה פעמים עד שתגיע לכמות המושלמת בשבילך!

מותר להשתמש בשמן לזקן אם אין לי זקן?

בטח! האמת שזה אפילו מומלץ למרוח מעט שמן לזקן גם בימים הראשונים כשמתחילים לגדל זקן, ויש רק זיפים, כי זה יעזור מאוד למנוע גירוד מציץ. ולמי שיש עור יבש באופן כללי, זה גם יעזור עם קשקשי זקן.

האם שמן לזקן יוסיף ברק לזקן או לפנים שלי?

זה מאוד תלוי ומשתנה בין שמן לשמן. למשל שמן קיק יתן ברק הרבה יותר חזק משמן חוחובה. אם הברק מפריע לך, פשוט תשתמש בכמות קטנה יותר ותמרח אותו יותר זמן עד שהכל ייספג. שמנים לזקן נועדו לשימוש יום יומי במשך כל היום, אז אין מה לדאוג לגבי הברק (הוספנו את השאלה הזאת כי שמענו אותה בעבר. עם זאת גילינו שכמעט כל הגברים דווקא אוהבים את הברק, וחלקם מורחים שמן לזקן רק בשביל הברק!).

איך מכינים שמן לזקן?

להכין שמנים לזקן בבית זה הרבה יותר זול לטווח הארוך מלקנות אותם בחנות, עם זאת התשלום ההתחלתי יהיה גבוה יותר (כי תצטרכו לקנות כמות גדולה יותר של מרכיבים). למזלנו אין צורך בכלים מיוחדים כדי להכין את השמן וכל מה שצריך הוא:

  1. שמני בסיס
  2. שמנים אתריים
  3. בקבוקוני זכוכית

בתור כלל אצבע, תשתדל תמיד לשמור על איזון של 95% שמן בסיס עם 5% שמן אתרי. לדוגמה: 28.5 מ"ל של שמן בסיס + 1.5 מ"ל של שמן אתרי (אם יש כמה שמנים אתרים, אז כולם ביחד צריכים להיות לא יותר מ-5% מהכמות הכללית).

הנה טבלה שתעזור לך לחשב את הכמויות:

 15 מ"ל30 מ"ל60 מ"ל
1%3 טיפות6 טיפות12 טיפות
2%6 טיפות12 טיפות24 טיפות
3%9 טיפות18 טיפות36 טיפות
4%12 טיפות24 טיפות48 טיפות
5%15 טיפות30 טיפות60 טיפות

כמו ששמת לב, יש להשתמש בכמות קטנה מאוד של שמנים אתריים ביחס לשמני הבסיס.

הדרך הכי קלה שמצאנו לערבב את השמנים, היא למלא את בקבוק הזכוכית בכמות הנדרשת של שמן הבסיס, ואז מכן לטפטף לתוכו את הכמות הרצויה של השמנים האתריים. לאחר מכן לסגור את הבקבוק ולנער.

מוטי הגבר
מוטי הגבר

בסדר, בסדר! אז כולם כבר הבינו מזמן שמוטי הגבר הוא שם בדוי (של מישהו גבר רצח!) מבטיחים שבקרוב נחשוף את השם האמיתי של מוטי. בנתיים נאלץ להסתפק בתמונה של בחור ג'ינג'י ומזוקן.

דברו איתנו!

השאירו תגובה