תיסוף של ויטמינים לגידול זקן: ויטמין D וויטמין B

ויטמינים הם חלק חיוני וחשוב בערכים התזונתיים שאנחנו צורכים מדי יום, אבל לעיתים קרובות האדם הממוצע מתעלם מהם. הגוף שלנו חייב ערכים תזונתיים על מנת לתפקד אופטימלית מבחינה פיזית ולעיתים קרובות מידי אנשים מוצאים עצמם במחסור של סוג ויטמין כלשהו.

ויטמין B וויטמין D הם שני ערכים תזונתיים נפוצים שלאנשים יש מחסור בהם. הוויטמינים האלה חשובים לא רק לבריאות השיער וצמיחתו, אלא גם לשיער הפנים. תזכרו שאנחנו לא צריכים תמיד להשוות את שיער הראש והזקן משום שכמו שאנחנו אומרים כל הזמן: הם לא אותו הדבר.

עם זאת, אנחנו יכולים להגיע למסקנות מסוימות הנוגעות לשיער הפנים על ידי בחינת האופן שהשיער שלנו עובד על הקרקפת, מאחר וקיימים שפע של מחקרים שבוחנים את השפעת האנדרוגן על השיער.

ויטמין D

מחסור בויטמין D

אנשים אינם מרגישים או רואים מחסור בויטמין D באופן הנראה לעין, ולכן קשה לשים לב אליו מבלי לבצע בדיקות מעבדה. במהלך החורף, כאשר השמש נוכחת הרבה פחות, זו התקופה שבה אנשים ישימו לב למחסור בויטמין D. משם קל יותר להגיד שככל שאתם מתגוררים רחוק יותר מקו המשווה, כך סביר יותר להניח שיהיה לכם מחסור בויטמין הזה.

כ-42% מהאנשים בארצות הברית עלולים לסבול ממחסור בוויטמין D ומעל מיליארד אנשים ברחבי העולם יכולים אף הם לסבול ממחסור בויטמין זה.

לאנשים בעלי עור כהה יותר יש באופן טבעי פחות ויטמין D מכיוון שויטמין זה נוצר מהכולסטרול בתוך העור. ככל שהעור שלכם כהה יותר, כך יש לכם יותר מלנין אשר מונע מהשמש להגביר את הספיגה שלו. זה אומר שיש אצל אנשים בעלי עור כהה פחות ויטמין D, מה שכן, הצד החיובי פה הוא שככל שהעור כהה יותר כך הוא נפגע פחות מההשפעות המזיקות של השמש.

אז אנחנו בתקופת החורף אנחנו לא יכולים לקבל מספיק אור שמש וכתוצאה מכך לא מקבלים בתמורה ויטמין D מפני ש:

  1. אנחנו צריכים לכסות את העור שלנו ולשמור על חום הגוף כאשר אנחנו נמצאים בחוץ.
  2. לשמש יש נוכחות חלשה יותר באופן כללי במהלך תקופה זו.

במקום לנסות ולהיחשף לשמש כשהיא לא שם, פשוט תצרכו יותר ויטמין D. מספר קטן של מזונות מכילים כמות משמעותית של ויטמין D ולכן לפעמים הדבר הכי טוב לעשות הוא פשוט לקנות תוסף של ויטמין D.

דגים שמנונים כמו סלמון יכולים להכיל כמויות נכבדות של הצריכה היומית המומלצת שלכם של ויטמין D וגם החלמון של הביצה הוא בעל כמות מסויימת של ויטמין D.

כאשר רוכשים תוסף של ויטמין D, תמיד תבחרו בויטמין D3 על פני D2.

כיצד לצרוך ויטמין D3

ההמלצה הכללית היא צריכת כמות יומית של 15 מק"ג של ויטמין D. אם אתם לוקחים תוסף חזק בעל 5,000 מק"ג, תקפידו לקחת אותו פעם בכמה ימים ולא כליום. בנוסף, תשקלו לקחת את התוסף רק במהלך חודשי הסתיו והחורף מכיוון שקיימת סבירות גבוהה יותר שתצאו יותר החוצה במהלך החודשים החמים יותר.

אם אתם לא נחשפים מספיק לשמש, תרגישו חופשי לקחת את התוסף, עם זאת הייתי ממליץ להפחית את המינון לפעם או פעמיים בשבוע. אתם לא תצרכו ויטמין D יתר על המידה אם תהיו בשמש אז אל תרגישו את הצורך להימנע מהשמש אם אתם משתמשים בתוסף של ויטמין D. הסיבה לכך היא שהגוף יפסיק לצרוך ויטמין D במהלך החשיפה לשמש כאשר הוא קיבל כמות מספק של הויטמין.

קחו ויטמין D עם ארוחה המכילה שומן. ויטמין D הוא ממיס שומן ולכן אתם תרצו לקחת אותו לאחר שאכלתם ארוחה המכילה מעט שומן.

מדוע ויטמין D עוזר לצמיחת הזקן?

ויטמין D הוא לא רק ויטמין, הוא מסונתז בנפרד מהפעולה המרכזית שלו. בעיקרון, הוא נחשב להורמון סטרואידי שעוזר לווסת את הסידן והמינרלים של העצם. לאחרונה הבחינו בכך שוויטמין D3 מגביר היכולת של תאי הגזע לגרום לשיער לצמוח וליצור זקיקים חדשים של שיער. יחד עם צמיחת השיער המיוחסת לויטמין D3, זה יכול לעזור לזקיקי שיער רדומים או לא פעילים ולגרום להם להצמיח שיער. זכרו: לנשים וילדים יש זקיקי שיער על הפנים, אבל הם פשוט אינם פעילים ולא מייצרים שיער באופן שקורה אצל הגברים, וזה בזכות הורמונים כמו למשל DHT.

"גילינו שהטיפול בתאי גזע ותאי עור באמצעות ויטמין D שיפר באופן משמעותי את הצמיחה של שיער חדש אצל קבוצת המיקוד. בנוסף הבחנו בקצב התבגרות טוב יותר של זקיקי השיער. במילים אחרות, השיער צמח עבה יותר והחזיק מעמד זמן רב יותר." ~ ד"ר נוריוקי אאוי, אוניברסיטת טוקיו

למרות שהציטוט מכוון לשיער הקרקפת, עדיין אפשר ללמוד ממנו משהו על שיער הפנים. כפי שאנחנו כבר יודעים, מינוקסידיל גם מיועדת להתחדשות השיער, אך הוכח כי היא עוזרת לגברים במידה רבה לשפר משמעותית את צמיחת הזקן שלהם.

הנקודה היא שהורמונים משפיעים על שיער הפנים שלנו, ואם נהיה במחסור הורמונלי או במחסור של ויטמינים חיוניים לצמיחת הזקן, זה ברור שזה יפגע בתהליך הצמיחה שלו. ובלי קשר לזקן – שמירה על צריכה מספקת של ויטמין D היא טובה לגוף שלנו מבחינה בריאותית.

ויטמין K

מחסור בויטמין K

זה ויטמין שלא מדברים עליו לעתים קרובות, אבל הוא אחד מהויטמינים הבודדים שכמחצית מהאוכלוסיה הבוגרת חווה מחסור בו. אומרים שהוא משתלב היטב עם ויטמין D3 מכיוון שהוא מביא סידן לעצמות שלנו ועוזר עם דברים כמו למשל עששת בשיניים. הסוג הספציפי שאנחנו מדברים עליו הוא ויטמין K2 או מנאקווינון שניתן למצוא אותו בבשר.

תתי הסוגים של ויטמין K2 שצריך לזכור הם MK-4 ו MK-7.

קשה לבדוק את רמות הויטמין הזה בגוף, מכיוון שרמות הויטמין הנ"ל יהיו כפי שהיו ביום או היומיים האחרונים ולכן אין פה אינדיקציה מדוייקת אלא רק השערה.

שאלה שנשאלת הרבה פעמים בנוגע לויטמין K היא: "איזה תוסף כדאי לקנות – MK4 או MK7?"

קשה לענות על השאלה הזאת, אבל באופן כללי אנשים רבים מעדיפים את MK7 בגלל הזמינות הביולוגיות הגבוהה שלו בתוך הדם. מצד שני, MK4 פחות סביר שישאר לאורך זמן בתוך הגוף שלנו מכיוון שיש לו גבול עליון נמוך יותר. בגלל זה אני אישית הייתי הולך על הבטוח יותר והייתי בוחר ב MK4.

כמובן שחלה עליכם החובה להיוועץ עם רופא מוסמך לפני השימוש בכל סוג של ויטמין או תוסף תזונה.

כיצד לצרוך ויטמין K2

לא היו השפעות שליליות של צריכת ויטמין K באמצעות מזון או תוספים, אבל כמו תמיד עם ויטמינים: יותר זה לא אומר טוב יותר. כמות מספקת ליום עבור אדם בוגר ובריא צריכה להיות סביב ה 120 מק"ג.

קחו ויטמין K2 עם ארוחה המכילה שומן מכיוון שהוא ויטמין ממיס שומן כמו ויטמין D3.

ויטמין B12

לא להתבלבל עם ביוטין או ויטמין B7. זה למעשה מאוד נדיר לאנשים להיות במחסור של ביוטין, אבל מחסור בויטמין B12 הוא הרבה יותר נפוץ.

מחסור בויטמין B12

זהו ויטמין נפוץ שאנשים סובלים ממחסור בו, במיוחד אנשים שלא אוכלים מוצרים מהחי. ויטמין B12 הוא לא משהו שאנחנו יכולים להפיק בעצמנו בתוך הגוף שלנו: בניגוד לשמש שפוגעת בעור שלנו ומפיקה לנו ויטמין D, אין לנו את אותה הפריבילגיה עם ויטמין B12.

אז אם אתם צמחוניים או טבעוניים, זהו ויטמין שתרצו לתסף, מאחר ומחקרים מראים שאצל טבעוניים וצמחוניים קיים סיכוי גבוה להיות במחסור של ויטמין B12.

לעומת זאת אם אתם אוכלים בשר, אז מבחינת ויטמין B12 מצבכם הרבה יותר טוב, למרות שזה בהחלט לא המקרה אצל אנשים רבים מכיוון שוויטמין B12 הוא ויטמין מורכב בעל קושי ספיגה דיי גבוה בגוף. אנשים מסוימים זקוקים למינון גבוה של הויטמין כדי להתגבר על הקושי בספיגה, או במקרים קיצוניים הם צריכים לקבל זריקות של ויטמין B12.

כיצד לצרוך ויטמין B12

לא נקבע גבול עליון לוויטמין B12 מכיוון שיש לו פוטנציאל נמוך לחומציות. רוב האנשים פשוט לוקחים מינון של 500 מק"ג. בניגוד לתוסף הויטמין D החזק, ניתן לקחת את התוסף של ויטמין B12 מידי יום ולא חייב לקחת אותו ביחד עם האוכל.

פשוט קחו אותו עם מים. וזכרו: עודף של ויטמין B12 שאינו נספג ייצא החוצה דרך השתן.

מדוע ויטמין B12 עוזר לצמיחת הזקן

כל תא בגוף שלנו צריך ויטמין B12. אם אין לכם מספיק מהויטמין הזה, אז הגוף שלכם יכול להיות בבעיה ותחת סיכון לחלות במחלות.

באופן כללי, אדם לא בריא יהיה בעל שיער דק ודליל על גבי הקרקפת ופחות שיער אנדוגני (שיער גוף ושיער פנים) בכל רחבי הגוף שלו. מלבד העובדה שהבריאות שלכם תהיה בסכנה במידה וקיים אצלכם מחסור של ויטמין B12, סביר להניח שלזקן בריא שנראה טוב יהיה קשה לצמוח בסביבה שלא מספקת לו את הויטמינים שהוא צריך.

בזכות העובדה שקשה לנו לספוג ויטמין B12 דרך התזונה שלנו והפוטנציאל הנמוך לתופעות לוואי בצריכת ויטמין זה, זה יהיה חכם לקחת את התוסף מידי יום כדי שלגוף יהיו כמויות מספקות של ויטמין B12.

קיימים ויטמינים נוספים מסוג ויטמין B מלבד ויטמין B12 שיש האומרים שהם גם יכולים לסייע לעור ושיער בריא. לכן, במקום לקחת רק ויטמין B12, אתם יכולים לקחת סוגים שונים של ויטמין B ביחד.

אם תדאגו לבריאות ולגוף שלכם, הם ידאגו לזקן שלכם!

לסיכום

שני הוויטמינים האלה חשובים לא רק בשביל הבריאות הכללית שלנו, אלא גם לשיער הפנים שלנו. בזמן שקיימים ויטמינים אחרים שאנשים סובלים ממחסור בהם, ויטמין D וויטמין B12 הם מהמובילים והחשובים ביותר ברשימה.

בתור מחליף לשני סוגי הויטמינים האלה, אתם יכולים להקל על עצמם ולקחת מולטי ויטמין של גברים. כמובן שחשוב מאוד שתקפידו לקרוא את התוויות של המרכיבים על מנת לוודא שיש מספיק מרכיבים בתוסף.

זכרו: המגזין לגבר המזוקן נועד לעזור לזקן שלנו להיראות טוב יותר. אם אתם רוצים לשפר את הזקן שלכם אז תמיד קיימות דרכים לגרום לו לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בו. הכל מתחיל מהבריאות שלנו

מוטי הגבר
מוטי הגבר

בסדר, בסדר! אז כולם כבר הבינו מזמן שמוטי הגבר הוא שם בדוי (של מישהו גבר רצח!) מבטיחים שבקרוב נחשוף את השם האמיתי של מוטי. בנתיים נאלץ להסתפק בתמונה של בחור ג'ינג'י ומזוקן.

דברו איתנו!

השאירו תגובה