שמנים אתריים לזקן: המדריך המלא והמקיף ביותר!

מה הם שמנים אתריים?

שמן אתרי הוא נוזל מאוד מרוכז המופק מצמחים. בכל הנוגע לזקנים ושיער פנים, שמנים אתריים ידועים בתור תכשירים שעוזרים עם גידול זקן ועם הבריאות הכללית של שיער ועור הפנים. חשוב לקחת בחשבון שחלק משמנים אלו מכילים בתוכם רכיבים אנטי-אנדרוגנים הפוגעים ביצור הטבעי של דיהידרוטסטוסטרון (DHT) של העור, ועדיף להימנע מהשמנים הספציפיים שמכילים את הרכיבים האלה. יש דיי הרבה שמנים שהם אנטי-אנדרוגנים, אבל יש חלק גדול שלא.

שמנים אתריים נקראים שמני בסיס באנגלית (Essential Oils) – לא להתבלבל! בעברית "שמן בסיס" הוא משהו אחר לגמרי שנקרא גם "שמן מוביל" והגרסה האנגלית של Essential Oils נקראת בעברית "שמנים אתריים". בכן אופן, הכוונה היא לא ל"בסיס" באופן של: "משהו שחייבים", אלא הכוונה היא לכך שהשמנים מופקים בצורתם הבסיסית מעצים וצמחים שונים. בנוסף, לכל שמן אתרי יש ריח וארומה שונים, ומעבר להבדל בריח, לשמנים שונים תהיה השפעה שונה.

שמנים אתריים אפשר למצוא במגוון מוצרי טיפוח לזקן החל מסבון, שמפו, שמן לזקן, שטיפת פה ועוד.

כאשר קונים שמנים אתריים לטיפוח העור, או בכללי לכל מטרה של שימוש, עדיף תמיד לקנות שמן אתרי רפואי, כי יהיה אפשר להשתמש בהם אחרי שמדללים אותם עם שמן בסיס (שמן מוביל). תמיד יש לדלל שמן אתרי עם שמן בסיס, לכל מטרה שהיא לא ארומתרפיה. הסיבה לכך היא שהריכוז של השמנים האתריים הוא מאוד גבוה, ויכולים להסב נזק או להיות רעילים כשהכמות גדולה. כשהשמן האתרי לא מדולל עם שמן בסיס, הוא יכול להיות צורב למגע, ולכן אין לגעת בשמן אתרי בידיים חשופות אלא רק עם כפפות.

אז כל עוד אתם משתמשים בשמן אתרי בזהירות ומדללים אותו כמו שצריך, לא תהיה בעיה להשתמש בו ליד ילדים או בעלי חיים, חוץ ממי שיש לו אלרגיה כמובן.

רשימה של שמנים אתריים נפוצים

את השמנים האתריים האלה אפשר למצוא בהרבה שמנים לזקן, באלמים לזקן, שמפו לזקן ועוד:

קליפת עץפירות יערפרחיםעליםקליפהשרףקני שורששורשיםזרעיםעץ
קסיהכל הפירותקנאביסריחןברגמוטבנזוןגלנגלולריאןאניסקמפור
קינמוןערערכמומילעלי דפנהאשכוליתקופאיבהג'ינג'רבוצ'ו ארז
עריים מרווהבוצ'ולימוןלבונהסלרי  רוזווד
  תלתןקינמוןלייםמורכמון  אלמוג
  גרניום ריחנימרווהתפוזפשתן   אגרווד
  כשותניתאקליפטוסמנדרינה    מוסקט
  זעתרגויאבה      
  יסמיןלמון גראס      
  לבנדרמלאלוקה      
  מאנוקהאורגנו      
  אזוביתפצ'ולי      
  תפוזמנטה      
  ורדיםאורן      
  קאננגהרוזמרין      
   נענע      
   עץ התה      
   טימין      
   צוגה      
   וינטרגרין      

שמנים אתריים אנטי-אנדרוגנים

מאחר והזקן חייב אנדרוגנים כדי להתקיים, מומלץ מאוד להימנע משמנים המונעים מהטסטוסטרון להפוך ל-DHT. חשוב מאוד לציין משהו שגורם להרבה מאוד בלבול בקרב חבר'ה מגדלי זקן: תכשירים חוסמי DHT שמשתמשים בהם באמצעות מריחה – כמו שמן, באלם או שמפו לזקן, הם לא גורמים לחסימת DHT חזקה כמו תרופות או תכשירים חוסמי DHT שצורכים אותם דרך הפה – כדורים, סירופ וכו'. לכן לא אמורה להיות בעיה להשתמש בשמנים אתריים עם חוסמי DHT, מאחר ואנחנו רק מורחים אותם ולא בולעים אותם, אבל עדיין אם יש לכם דרך להשתמש בשמנים אתריים לזקן בלי חוסמי DHT בכלל – עדיף להשתמש בהם בשביל לא לקחת סיכון סתם ככה.

הרבה גברים מעידים על כך שגם כשהם השתמשו בתכשירים בעלי רכיבים חוסמי DHT, לא קרה שום דבר, ואפילו עם תכשירים שלוקחים בבליעה. באופן כללי, גברים שיש להם רגישות לאנדרוגן, לא אמורים לדאוג לגבי חוסמי DHT, אבל זה לא אומר שעל גברים אחרים בלי רגישות לאנדרוגן, זה לא ישפיע לשלילה. לכן מדובר בקו מנחה ולא בתורה מסיני. אני באופן אישי נמנע מתכשירים שיש בהם חוסמי DHT, אתם מוזמנים לעשות מה שנראה לכם להכי נכון ובטוח.

בסופו של יום, מה שחשוב לזכור הוא שהדיהידרוטסטוסטרון (DHT) הוא חיוני לצמיחה של הזקן. זה הכל.

 דוגמאות לשמנים חוסמי DHT שעדיף להמנע מהם:

  • שמן רוזמרין
  • שמן לבנדר
  • שמן עץ התה
  • שמן גרעיני דלעת
  • שמן אמו
  • שמן סרנואה

דוגמאות לשמנים אתריים שטובים לזקן

שמן נענע חריפה (Peppermint Oil). שמן נענע חריפה, לפעמים גם נקרא PEO, הוא שמן אתרי שמשתמשים בו הרבה פעמים כדי לעודד צמיחה של זקן. כמו מינוקסידיל לזקן, גם השמן הזה הראה יכולת לעודד תגובה אנגנית, ולהגדיל את צפיפות השערות על הפנים (אם כי לא באותה רמה כמו מינוקסידיל).

במחקר שעשו על עכברים השימוש ב-PEO הראה תוצאות טובות יותר ממינוקסידיל של 3% (לא של 5%). זה גרם לשיער להיכנס לתוך שלב האנאגן. בנוסף, ה-PEO הגדיל את הפעילות של זקיקי השערה, והגדיל את כמות הזקיקים שמהן יצאו שיערות בפועל.

מוטי הגבר
מוטי הגבר

בסדר, בסדר! אז כולם כבר הבינו מזמן שמוטי הגבר הוא שם בדוי (של מישהו גבר רצח!) מבטיחים שבקרוב נחשוף את השם האמיתי של מוטי. בנתיים נאלץ להסתפק בתמונה של בחור ג'ינג'י ומזוקן.

דברו איתנו!

השאירו תגובה