לגדל זקן: חמשת הדיברות לגידול זקן

ישנם גברים שהתברכו בצמיחת שיער מטורפת וכל מה שהם צריכים זה פשוט לא להתגלח ותוך כלום זמן הם יכולים להתגאות בזקן מהאגדות, ורובנו יכולים רק לקנא בהם. מצד שני, אם אתם אוהבים לקצר תהליכים, לעגל פינות, ולקבל תוצאות מושלמות כבר על ההתחלה ללא כל השקעה ומאמץ מצידכם, אז אולי גידול זקן זה בכלל לא בשבילכם.

לא מספיק רק לזרוק את סכין הגילוח לפח ולמרוח את השמן לזקן הראשון שתיתקלו בו: זה ממש לא מבטיח שיום אחד תתעוררו ותרגישו רעמת שיער שצמחה בהפתעה על הפנים שלכם – זה פשוט לא עובד ככה במציאות.

חשוב שתפנימו, שגידול זקן הוא תהליך הדרגתי שלוקח זמן, ודורש המון מחויבות, מסירות, והתמדה. זאת השקעה לטווח הארוך שתשתלם בגדול לאחר שתראו את התוצאה הסופית.

אם עדיין לא נפל לכם האסימון שלוקח יותר משבועיים לגדל זקן מרשים, אז כדאי שתתאפסו על עצמכם ותוציאו את השטויות האלה מהראש, כי זה רק יגרום לכם להמון תסכול, עצבים ואכזבה, כשהציפיות המנופחות והמוגזמות שלכם יתנפצו במציאות.

לא משנה מה הם הצורה והסגנון של הזקן שאתם רוצים, תאמינו לי שברוב המקרים לוקח יותר משבועיים לגדל אותו – אחרי תקופה קצרה כזאת הפנים שלכם יתכסו בזיפים בולטים וגסים, אבל לא הרבה מעבר לכך. אל תבינו אותי לא נכון, גם זקן זיפים נראה לגמרי לא רע ואין לי שום בעיה איתו, אבל במאמר הזה אני מדבר על הדבר האמיתי – זקן רציני באורך מלא.

לאחר שסגרנו את הפינה הזאת ותיאמנו ציפיות, הגיע הזמן להכיר את הכללים הבסיסיים החשובים ביותר שכל מגדל זקן מתחיל חייב לדעת בעל פה. כמו משה בהר סיני, אני הולך לתת לכם את חמשת הדיברות לגידול זקן מושלם. יחד עם זאת בניגוד לתנ"ך, אני לא מכריח אתכם לציית להם באופן עיוור. כולכם אנשים  בוגרים שיכולים לעשות כל מה שבא להם, אבל תאמינו לי עדיף שתישמעו להמלצות האלה אם אתם רוצים להשיג את המקסימום מהזקן שלכם ולא ליפול בטעויות של מתחילים.

לגדל זקן: חמשת הדיברות

תנו לזקן שלכם סיכוי להוכיח את עצמו ותחכו לפחות שלושה חודשים לפני שמחליטים מה עושים איתו

כן, כן, שלושה חודשים, או 12 שבועות למי שחשבון זה לא הצד החזק שלו. תרשמו את המספר הזה על היד ותסתכלו עליו אם תרצו להוריד את הזקן כי הוא לא עמד בציפיות שלכם אחרי חודש שלם שנתתם לו לגדול. אל תמהרו להסיק מסקנות אחרי תקופה קצרה. תוכלו להעריך את הפוטנציאל האמיתי של הזקן שלכם רק לאחר שלושה חודשים, ולפעמים אפילו ארבעה חודשים.

תתנו לזקן שלכם לצמוח בחופשיות במשך התקופה המינימלית הנדרשת, ואחרי 3 חודשים, אתם תהיו הרבה יותר חכמים ותוכלו לקבל את ההחלטה המושכלת והנכונה ביותר בנוגע לסגנון ולעיצוב של הזקן שיתאים לכם בול.

אם אתם רואים שזקן זה לא הקטע שלכם וחבל להמשיך להתאמץ לחינם, אז אין בעיה, תקחו את סכין הגילוח ותורידו אותו לתמיד, אבל אסור לפרוש לפני הזמן. אתם תופתעו לגלות עד כמה ההשתקפות שלכם במראה תשתנה מהשבוע השני ועד לשבוע ה-12. בקושי תוכלו לזהות את עצמכם, וההתקדמות תהיה אדירה.

גם לאחר שלושה חודשים, זה בכלל לא סוף הסיפור, ולזקן שלכם ייקח עוד זמן להגיע לאורך ולעובי מלא. שיער הפנים צומח בקצב איטי ולא כל הזקיקים מתחילים לגדול באותו הזמן ובקצב אחיד, וכן, כשמדובר בזקן, האורך כן קובע. תתנו לזמן לעשות את שלו ותחכו שזקיקי השיער יצמחו לאורך המקסימלי שלהם ויכסו את כל אזורי הפנים.

אל תקצצו את הזקן לעיתים קרובות מדי, ואף פעם אל תתגלחו

אם תתעקשו לקצץ, לסדר ולגזום את הזקן שרק מתחיל לצמוח, הוא יתקדם בקצב של חילזון ותצטרכו לחכות לנצח עד שהוא יכסה את פניכם ויגיע לעובי הרצוי. הפיתרון הטוב ביותר הוא לבקש ממישהו להחביא את סכיני הגילוח וגם כל מכונת תספורת לזקן שיש לכם בארון, בזמן שהזקן שלכם צומח. עדיף שלא תדעו היכן הם ננמצאים, במיוחד בתקופה שהזקן שלכם נמצא רק בתחילת דרכו.

כששיער הפנים מתחיל לגדול ולהתארך, מומלץ לשים לב לקצוות מפוצלים שיכולים להתפשט ולפגוע בזקן כולו, תגזרו אותם באמצעות מספריים לזקן. עם זאת, חשוב להבין שזקיקי השיער לא גודלים בקצב אחיד בכל רחבי הפנים. לכן, לפעמים יש גם יתרון לסידור של הזקן: תוכלו להעניק לו צורה מוגדרת ומטופחת יותר.

אם אתם מרגישים שהשיער במקום מסוים צומח בקצב מהיר יותר ומתחיל להתפזר ולהשתולל, אז אולי כדאי לגזום אותו טיפה. זה יבטיח שהזקן שלכם יהיה סימטרי ושווה בכל המקומות. מה שכן, אל תתפתו לקצץ את הזקן יותר מדי ולעיתים קרובות מדי – זה יגדיל את הסיכוי לעשות טעות קטלנית שתעלה לכם ביוקר.

רוב המזוקנים המתחילים מעדיפים לתת לזקן לצמוח בחופשיות ובאופן מלא, ומדי פעם רק לתקן את צורתו ולהיפטר משיערות סוררות באמצעות מספריים קטנות, כי אם תגזימו עם מכונת התספורת החשמלית זה עלול להסתיים באסון ולחסל את הזקן שלכם סופית.

תהיו זהירים ותחשבו פעמיים לפני שאתם חותכים. עדיף שלא תגלחו את הזקן כשאתם תחת השפעת סמים או אלכוהול. הרבה סטלנים מתחרטים מאוד שהם החליטו להתעסק עם הזקן שלהם כשהם היו מחוקים לגמרי ולקחו יותר מדי שכטות או שוטים… אני מקווה שלא צריך להסביר למה!

אל תרדו על הזקן שלכם יותר מדי

זה האתגר מספר אחד של מזוקנים רבים שהופכים לקורבן של השאיפה שלהם לשלמות. הם אוכלים סרטים על כל פגם קטן בזקן שאחרים אפילו לא שמים אליו לב ומתחילים לרדת על עצמם בלי כל סיבה אמיתית ומוצדקת. אל תמהרו לשפוט את הזקן שלכם, במיוחד רק כשהוא מתחיל לצמוח… לא צריך לקחת קשה מדי כל אי שלמות קטנה!

גם אם קו הלחיים או הצוואר שלכם לא ישר כמו סרגל, זה לא סוף העולם: אף אחד לא בוחן את הזקן שלכם בזכוכית מגדלת או מודד כל סנטימטר שלו. תתגאו בזקן שלכם ותמצאו את הדברים הטובים והחיוביים במראה החדש שלכם.

במקום לקטר בלי הפסקה, תנסו להתרגל להשתקפות שלכם במראה, ולנסות לשפר אותה ככל האפשר. משהו שנראה לכם כמו חיסרון בלתי נסבל יכול להיות בכלל לא מורגש או נורא כל כך בעיני אחרים וייתכן שאפילו הם יראו בזה משהו מושך וחיובי, כי לכל אדם יש טעם משלו ולכל סיר יש מכסה.

תציבו יעדים ברורים

כשהחלטתם לגדל זקן מלא משלכם, אתם חייבים להחליט מראש לאן אתם שואפים להגיע וכיצד צריכה להיראות התוצאה הסופית. תציבו מטרות ממוקדות וספציפיות בנוגע לזקן שאתם רוצים לעצמכם: האורך שלו בסנטימטרים, והמראה הכללי שהחלטתם ללכת עליו.

יעדים ברורים שתקבעו מראש יקלו על המסע הארוך ויעודדו אתכם לא לסטות מהמסלול שקבעתם לעצמכם ולהישבר באמצע הדרך. אם תאלתרו ותגששו באפילה מבלי לדעת מה בדיוק אתם רוצים לעצמכם ולמה את חייבים להשיג את זה, אחרת כל קושי או מכשול גדול יגרום לכם לפרוש.

בלי תמריץ שיעודד אתכם בזמנים הקשים ויעד סופי שתחתרו אליו בנחישות ובעקשנות, כל אחד יוכל לשכנע אתכם לוותר על הזקן שהתחלתם לגדל. גבר אמיתי חייב להשיג את המטרה שהוא הציב לעצמו בכל מחיר. עם זאת ללא יעד מוגדר, אתם מסתכנים בללכת עם הזרם ללא כל סיבה אמיתית להתאמץ, לעמוד על שלכם ולהילחם על הזכות הבסיסית של כל גבר – לגדל זקן מפואר.

אם זה עוזר לכם, תנסו לקבל השראה מגברים מזוקנים אחרים – כנסו לקבוצות או קהילות פייסבוק של גברים מזוקנים ותקבלו מהם תמיכה ועצות! תחפשו בגוגל תמונות של זקנים מדהימים ותשכנעו את עצמכם שמדובר בעניין של זמן עד שגם אתם תוכלו להשוויץ באחד כזה.

ותזכרו לא להשוות את הזקן שלכם לזקנים של אחרים, פשוט תחפשו רעיונות לעיצובים מגניבים שיחמיאו לכם.

תשמרו על מוטיבציה גבוהה

אל תדפקו חשבון לאלה שלא מוכנים לפרגן לכם ותמיד רואים הכול באור שלילי. אל תקחו ללב את כל מה שאומרים האנשים מסביב ואל תתנו להם לנהל את חייכם. זה קל להיכנע ללחץ חברתי וללכת אחרי העדר (שבהרבה מקרים יגיד לכם לגלח את שיער הפנים לגמרי).

אל תתנו לאף אחד להוציא לכם את הרוח מהמפרשים. במקום להתמקד בדברים השליליים והפחות נעימים, תדחפו את עצמכם קדימה ותביטו על היתרונות והדברים החיוביים. במקום להקשיב לכל אלה שיורדים עליכם, תזכרו את המחמאות שקיבלתם!

עם הזמן, מראה הזקן שלכם ישתפר וגם קרובי המשפחה והחברים יתחילו להעריך אותו ולהבין ששיחקתם אותה. בשלבים ההתחלתיים כשהזקן רק מתחיל לצמוח, הם יהיו בהלם ויתנגדו בתוקף לזיפים המוזרים שמתחילים לכסות בהדרגה את פניכם.

באופן טבעי הם לא יתחברו לזקן המפוזר והמטושטש שנמצא רק בתחילת דרכו. אבל כשהם יראו את התוצאה הסופית, הם יבינו שהם טעו בגדול. כ תצליחו לגדל זקן לתפארת שיעניק לכם מראה מושך ואופנתי, גם המבקרים הגדולים ביותר יצטרכו לאכול את הכובע.

תזכרו שלא כולם מתחברים לזקן. יש אנשים שלא אוהבים שיער פנים עבה וסמיך או שהם פשוט מקנאים בגברים שיכולים לגדל זקן מטופח, והם לא יפספסו שום הזדמנות להדגיש עד כמה הזקן שלכם מוציא אותם מדעתם, אבל זאת הבעיה שלהם. אתם אלה שנושאים את הזקן שגידלתם, ולכן ההחלטה נמצאת בידיכם, זה הגוף שלכם, ואתם חופשיים לעשות איתו כל מה שעולה בדעתכם.

לסיכום

גידול זקן דורש זמן ומסירות, לא מדובר בזבנג וגמרנו. אתם חייבים לעמוד על שלכם ולא להקשיב לכל החוכמולוגים שלא יפסיקו לנדנד, לחפור, ולהציק לכם – מזוקנים ותיקים ומנוסים כבר מזמן לא שמים אליהם לב ולא לוקחים אותם ברצינות.

תתמקדו במטרה שהצבתם לעצמכם ואל תזוזו ממנה במילימטר. גידול זקן מדהים דורש המון אופי, מוכנות, והשקעה. ואם באמת תהיו מחויבים לתהליך הזה ותקחו אותו ברצינות, אתם תצליחו!

יורי בולטקס
יורי בולטקס

האגדה מספרת שכל דבר שאתה יכול לעשות טוב, רוסי יכול לעשות פי 10 טוב יותר. יורי הוא דוגמה מושלמת לחריצות בלתי מתפשרת וכתיבת מאמרים עד לשעות הקטנות של הלילה.

דברו איתנו!

השאירו תגובה