סכנה: תכשירים נגד התקרחות בקרקפת הורסים לכם את הזקן!

אם תשוטטו ברחבי האינטרנט בניסיון למצוא מידע בנוגע לתכשירים לעיבוי וגידול שיער הזקן, רוב הסיכויים שהמסך שלכם יוצף בדרכים לטפל בשיער הקרקפת. אפילו אם תזינו את מילת החיפוש "זקן" בגוגל, רוב התוצאות שתקבלו יתעסקו בשיטות ודרכים להבראת שיער ראש דליל.

אם אתם חושבים שהשיער הוא אותו שיער בכל מקום בגוף, ומה שעובד עבור קרחות בקרקפת, יספק את הסחורה גם לגידול הזקן, אז אתם טועים בגדול. תזכרו פעם אחת ולתמיד, חלק מהמוצרים שיחוללו ניסים עם התקרחות בקרקפת, ישיגו את התוצאה ההפוכה עם שיער הפנים שלכם ויאיצו את נשירתו.

לא צריך למהר!

אל תמהרו למרוח על הזקן כל תכשיר צמיחה או טיפוח לשיעור שאתם נתקלים בו, כי רוב הסיכויים, שמדובר במוצר לטיפול בקרקפת. החברות הגדולות והמותגים המפורסמים הם חבר'ה ערמומיים: כי לפעמים הם משווקים את התכשירים שמיועדים רק לקרקפת, גם בתור פתרון קסם לגידול מהיר במיוחד של הזקן.

גם אם על התווית יש תמונה גדולה של זקן סמיך, יש סיכוי טוב שזאת אותה הגברת בשינוי אדרת. חשוב שתעברו היטב על רשימת המרכיבים ותוודאו שלא מדובר בהעתק הדבק מכל תכשיר ממוצע להזנת הקרקפת.

ייתכן ששמני הזקן יהיו יותר עדינים ויבצעו את עבודתם מבלי לפגוע בעור הפנים הרגיש, אבל אל תצפו שתצטרכו לגזום את הזקן שלכם עם מסור חשמלי אחרי כמה שבועות של מריחה.

על מנת לוודא שהתכשירים האלה לא יפגעו בשיער הזקן שגידלתם באופן כל כך מסור, אראה לכם את כל המרכיבים והמוצרים שחשוב להתרחק מהם כמו מאש.

תימנעו משמנים אתריים עם חוסמי DHT

ההתקרחות הפכה לסיוט הגדול ביותר של גברים רבים שנחרדים לגלות שרעמת השיער המרשימה שלהם מתחילה להיעלם ללא כל אזהרה מוקדמת.

הגורם המרכזי לתופעה המטרידה הוא עודף של חומר הנקרא דיהידרוטסטוסטרון (אני נשבע שלא המצאתי את השם הזה), המוכר בשם הקליט יותר DHT. מדובר בתוצר פירוק של ההורמון הגברי טסטוסטרון שחוסר איזון שלו גורם לנשירת שיער מוגברת.

מותגים רבים המשווקים שמנים לזקן מתעקשים לדחוף למוצרים שלהם מרכיבים המדכאים את הפרשת האנזים 5 – אלפא רדוקטאז שממיר את הטסטוסטרון ל-DHT. הם עושים עבודה נפלאה בעצירת התקרחות על שיער הראש, אבל הם מזיקים לצמיחת שיער הזקן.

אני יודע שזה נשמע כמו סינית, אבל

לא צריך להיבהל מכל המונחים המדעיים המורכבים שנראים כמו סינית לאדם הממוצע, המטרה שלי היא לא להעביר שיעור ביולוגיה, אלא להסביר מדוע תכשירים המעכבים את הפקת ה-DHT בגוף צריכים להיות מחוץ לתחום עבור כל גבר שרוצה לגדל זקן בריא. הסיבה העיקרית לדילול ונשירת השיער עם הגיל היא גנטית ותופעה זאת מכונה התקרחות גברית טיפוסית.

מדכאי DHT הם נשק יעיל במלחמה נגד ההתקרחות, אבל הם בעלי השפעה הרסנית על שיערות הזקן. גברים הסובלים ממפרצים ונסיגה בקו השיער מעוניינים להפחית את רמת ה-DHT בגוף, שכן עודף שלו רק יחמיר את נשירת השיער שלהם.

דרך אגב, גברים בעלי נטייה תורשתית להתקרחות ימשיכו לאבד שיער גם עם רמות תקינות של ,DHT אבל זה כבר נושא למאמר אחר. בשורה התחתונה, חשוב שתזכרו שה-DHT חיוני לצמיחה מהירה של זקן סמיך, לכן, תקפידו לא לגעת במוצרים שחוסמים אותו.

רשימת שמנים אתריים המכילים חוסמי DHT

על מנת שכל גבר מזוקן יוכל לזהות את האויב, הכנתי עבורכם רשימה מובחרת של שמנים חיוניים שמכילים מרכיבים המדכאים את ייצור ההורמון DHT. כל תכשיר לטיפול בזקן שמכיל רכיבים אלה צריך להיות מחוץ לרשימת הקניות שלכם. אז בואו ניגש למצעד החגיגי:

  • שמן עוף האמו
  • שמן לבנדר
  • שמן זרעי דלעת
  • שמן רוזמרין
  • שמן דקל ננסי
  • שמן עץ התה

מחפשים רשימה ארוכה ומפורטת? כנסו למאמר שלנו: "שמנים אתריים לזקן: המדריך המלא והמקיף ביותר!"

חלק מהשמנים ברשימה הם אנטי-אנדרוגנים המופקים מצמחים. בשפה פשוטה יותר, הם חוסמים את השפעת האנדרוגנים: ההורמונים הגבריים (שמצויים בריכוז מסוים גם אצל נשים, כמו שהאסטרוגן – ההורמון הנשי מופרש גם אצל גברים).

צמיחת זקן מצריכה הורמונים גבריים, והדבר האחרון שכל מזוקן צריך לעשות הוא לדכא או להרוג אותם. שיער הפנים הוא סימן מין משני אצל נשים – וזאת הסיבה שנשים לא יכולות לגדל זקן באופן טבעי ללא נטילת סטרואידים.

הזקן הוא אחד מסמלי הגבריות האחרונים שנשארו, וכולנו יודעים שרק לזכרים אמיתיים יש מספיק סבלנות לגדל ולטפח זקן ארוך ומפואר.

היכן אפשר למצוא את מדכאי האנזים 5AR (חוסמי DHT)?

מרכיבים המעכבים את פעילות האנזים "5 – אלפא רדוקטאז" מצויים בדרך כלל במוצרים לטיפוח העור. הם מככבים בתכשירים למניעת נשירת שיער בקרקפת ולזירוז צמיחתו, אבל כמובן שהם לא מופיעים אך ורק בהם – אפשר למצוא אותם בסבירות גבוהה יותר במוצרים המיועדים לנשים.

מינוקסידיל

בשנים האחרונות מאות אלפי גברים מטפלים בנשירת שיער ובהאצת צמיחתו מחדש באמצעות מינוקסידיל – תכשיר מפורסם לטיפול בהתקרחות. כמה יצרנים של התכשיר הפופולרי הזה משלבים רכיבים חוסמי DHT במוצרים שהם מוכרים.

אגב, חשוב להדגיש ששום מותג של מינוקסידיל בשוק לא משווק אותו כמוצר המיועד לטיפול ממוקד בזקן: מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר להשתמש בתרופה רק באזור שיער הראש, והתועלת של המינוקסידיל בטיפוח הזקן אף פעם לא הוכחה באופן מדעי או זכתה לאישור רשמי מגורם מוסמך.

בכל אופן, מפני שהמינוקסידיל מיועד לטיפול בהתקרחות בקרקפת, כמובן שיצרנים רבים מתגאים ומשוויצים במגוון מדכאי ה-DHT שהוא מכיל. בדרך כלל הם טורחים להדגיש את זה על התווית, ואם אתם מתכוונים להשתמש בו לגידול הזקן, חשוב מאוד שתשימו לב להיבט הזה ותקראו היטב את תכולת המוצר.

גם אם אין הרבה מחקרים מדעיים שמוכיחים את ההשפעה החיובית של המינוקסידיל על צמיחת הזקן, זה לא אומר שהוא לא יכול להועיל במקרים מסוימים. אם החלטתם לקפוץ על הטרנד הלוהט ולנצל את התכשיר הזה להצמחת שיער זקן סבוך, חשוב שתבדקו שהמותג הספציפי שאתם קונים לא מכיל רכיבים חוסמי DHT, כי אז במקום להשיג זקן מושלם, אתם עלולים בטעות לחסל אותו לגמרי.

שמפו, תחליבי רחצה, וסבונים

כבר הזכרתי שמדכאי האנזים 5 – אלפא רדוקטאז הנדרש לייצור ה-DHT הם מרכיבים נפוצים במגוון רחב של מוצרי טיפוח לעור ולשיער. תגדילו ראש ואל תתעצלו לעבור היטב על תווית המוצר ולוודא שהוא לא מכיל שום רכיב שיפגע בהורמון הגדילה של הזקן המפואר שלכם.

תשתמשו ברשימה השחורה המצורפת של השמנים האסורים למזוקנים, אבל קחו בחשבון שלא מדובר בפירוט מלא של כולם. היא מכילה את השמנים השכיחים ביותר שקרוב לוודאי שתיתקלו בהם. עדיף שתעשו את הבדיקה לפני הקניה, כדי שלא סתם תזרקו כסף לפח.

חלק מהחברות יכולות להשתמש בשיטות מתוחכמות להסוות את קיומם של רכיבים אלה במוצרים שהן משווקות. לאחר פירוט המרכיבים שהמוצר מכיל, תוכלו לפגוש את השורה המסתורית והמעורפלת: "ותוספת שמנים אתריים לניחוח ייחודי."

אם נתקלתם בכתב החידה הזה, תשלחו אימייל ליצרן ותבקשו ממנו שיפענח אותו, ותדרשו לדעת האם התכשיר מכיל רכיבים חוסמי DHT. בדרך כלל, תחת הכותרת "בניחוח" על תווית המוצר, תוכלו למצוא רשימה של כימיקלים, שמנים אתריים, או תערובת של השניים.

רקיחות מסוימות יכולות להיחשב לסוד מסחרי שהחברות שומרות עליו בקנאות, אבל עדיין לא יזיק לנסות את מזלכם ולפנות ליצרן בניסיון לגלות מידע על השמנים שהמוצר מכיל, גם אם הוא לא מעוניין לגלות את המידע הזה לציבור הרחב – את ה: "לא" כבר יש לכם, מקסימום תקבלו: "כן".

שמנים אתריים

שמנים אתריים הם חלק בלתי נפרד מתחליבי לחות ורחצה, מרככים וסבונים רבים. אם אין לכם מושג מה לעזאזל זה בכלל אומר, אז אני יכול להרגיע אתכם , שגם לאף אחד אחר אין הגדרה אחידה ומדויקת למונח הזה. שמנים אתריים הם לא יותר משם מרשים ומפתה לשמנים ארומטיים המופקים מצמחים, והם אלה שמעניקים את הניחוח למוצר.

במקרים רבים, מכנים אותם שמנים ארומטיים. למעשה, הם המרכיב המרכזי בארומתרפיה – שיטה טיפולית לשיפור הבריאות הפיסית והרוחנית ולהחזרת האיזון בגוף, והריחות ששמנים אלה מפזרים מסייעים להפיג לחצים ולהקל על מתח וחרדה. כל גבר מזוקן שבאמת דואג לחבר השעיר שעל סנטרו, צריך לוודא שלשמנים אלה לא יהיו תופעות לוואי שיפגעו בדבר היקר לו מכל.

כל זה לא אומר שאם יש לכם זקן, אז אתם צריכים להפסיק להשתמש בשמפו, בקרם לחות, או בסבון. קיים מגוון רחב של סבונים טבעיים שאפשר להשתמש בהם ללא כל חשש. העור שלנו מצויד במחסום טבעי שימנע מהרכיבים בסבון לחדור עמוק לתוכו ולהזיק לו.

מעבר לזה, השמנים האתריים נמצאים בריכוז קטן במיוחד במוצרי הטיפוח השונים והתפקיד המרכזי שלהם הוא להעניק ריח טוב וממכר. אז אל תוותרו על השימוש בסבון, ואם יש לכם ספק האם הוא בטוח לגמרי, אז תבדקו שהוא לא מכיל רכיבים שיכולים לחסום את הפקת ה-DHT.

כשמדובר בשמפו ותחליב לחות, העניין קצת יותר מורכב. בדרך כלל, שמפואים ותחליבי לחות מכילים חומרים פעילים עוצמתיים יותר הנספגים אל תוך העור. כמובן, שלא מדובר בכלל אצבע שחל על כל מוצר הקיים בשוק, אז תבחרו את מוצרי הטיפוח לזקן שלכם בצורה זהירה וחכמה, וכך תוכלו לא לדאוג לגבי הנזק האפשרי של כימיקלים מסוכנים ורכיבים הפוגעים בהורמונים הזכריים בגופכם.

על אילו עוד טיפולים אחרים לשמירת בריאות הקרקפת עדיף לוותר?

מלבד המרכיבים הבעייתיים שתיארתי, אני לא יכול לחשוב על עוד משהו שעלול להאט את צמיחת הזקן שלכם. שיטות לשמירה על בריאות העור כמו עיסוי להמרצת זרימת הדם או ניקוי עמוק של עור הפנים משאריות לכלוך וקשקשים מומלצות לצמיחה מהירה וטובה של הזקן.

כל הצרות מתחילות כשלוקחים מוצרים המיועדים לטיפול בשיער הקרקפת ומשווקים אותם כפתרונות קסם בשביל גידול שיער בזקן.

כל עוד אתם לא מגזימים בשימוש במוצרי טיפוח שונים, אז לא אמורה להיות שום בעיה. אבל כשאתם מתחילים להשתגע ולמרוח אותם ללא הפסקה (יש גברים מזוקנים שחושבים שלמרוח את הזקן בשמן או בבאלם פעם בשעה יגרום לו להיות בריא יותר), אז הנזק הוא בלתי נמנע. אז תשתמשו בתכשירי הטיפוח שלכם בצורה נכונה – לא צריך להיסחף ולהתלהב יותר מדי.

אל תאמינו לכל מה שכתוב באינטרנט ותקפידו להפעיל שיקול דעת. במידת הצורך תתייעצו עם רופא עור (דרמטולוג), במיוחד אם אתם מבחינים בתופעות לוואי לא רצויות. גידול וטיפוח זקן מלא ומכובד זה לא משחק ילדים, אבל זה גם לא משימה בלתי אפשרית. עם קצת סבלנות, השקעה, וטיפול מתאים, אתם תשיגו זקן ארוך ועבה!

מוטי הגבר
מוטי הגבר

בסדר, בסדר! אז כולם כבר הבינו מזמן שמוטי הגבר הוא שם בדוי (של מישהו גבר רצח!) מבטיחים שבקרוב נחשוף את השם האמיתי של מוטי. בנתיים נאלץ להסתפק בתמונה של בחור ג'ינג'י ומזוקן.

דברו איתנו!

השאירו תגובה