הזקן שלכם הוא המותג שלכם: על זקנים ועסקים

מה זה בכלל אומר להפוך משהו למותג שלכם? קודם כל, מה זה בכלל מותג? זה הרבה יותר מסתם שם: מותג הוא משדר את האיכויות, החזון, והערכים של עסק מסוים. הוא גורם לנו להתחבר לחברה מסוימת ולהעריץ אותה. מותג הוא סימן ההיכר של החברה שמגלם בתוכו את הזהות, המוניטין והדימוי הציבורי שלה. הוא עוזר להגדיר את ההבטחה והערך שלהן ללקוחות.

תחשבו על מותגים כמו נייקי, סטארבאקס או BMW? איזו תמונה עולה לכם בראש כשאתם חושבים עליהם? איזה איכויות אתם מצפים לקבל מהם? כל השמות האלה נושאים איתם מטען עצום. אנחנו מצפים מהם לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר של שירות ואיכות.

למה אתם מוכנים לרכוש מוצר של חברת אפל למרות שיש חלופות הרבה יותר זולות בשוק? למה כל כך הרבה אנשים הופכים ללקוחות נאמנים של החברה הזאת ומוכנים להשקיע את כספם במוצרים שלה? התשובה פשוטה: היא משדרת חדשנות, יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסה, נוחות מירבית ואיכות חסרת פשרות. כולנו מזדהים עם הערכים האלה ורוצים לקבל מוצר שמשלב אותם, לא משנה כמה הוא יעלה.

חברות משקיעות המון זמן, כסף, ומשאבים בבניית מותג חזק ומוכר שצרכנים יאהבו אותו ויתחברו אליו. הן רוצות להבליט את עצמן מעל כל השאר ולהמחיש בצורה קליטה את התועלת הייחודית שהן יכולות לספק ללקוח.

אני בטוח שאתם תוהים איך כל זה קשור לזקן שלכם ולמה נאלצתם לעבור שיעור מזורז בשיווק. המטרה שלי היא להראות שהזקן שגידלתם באהבה ובאכפתיות רבה יכול להפוך למותג שלכם: הוא יסמל את האישיות ותכונות האופי שלכם, הוא אפילו יגדיר מי אתם ולמה אתם שואפים בחיים. אם תאמצו גישה עסקית לזקן שלכם, תוכלו לעצב באמצעותו את הדרך שבה אנשים תופסים אתכם ומתייחסים אליכם.

איך הזקן עוזר לבטא את הזהות שלכם?

גבר עם זקן שמבטא את הזהות של עצמו באמצעות התמונה

לאחר שקיבלתם תקציר על מיתוג עסקי, הגיע הזמן להבין איך שיווק קשור בכלל לגידול זקן? אז לכל הגברים שמגדלים זקן משלהם, יש לי חדשות דרמטיות בשבילכם: הזקן הוא האמצעי הטוב והיעיל ביותר לשווק את עצמכם. הזקן שאתם מגדלים הוא חלק בלתי נפרד מכם. הוא שולח הצהרה לעולם ומבטא את האישיות, האופי, ותפיסת העולם שלכם. מהר מאוד, רעמת השיער שמקשטת את פרצופכם תהפוך לסימן ההיכר שלכם.

כשתתהלכו במסדרונות מקום העבודה שלכם, כולם יזהו אתכם על פי הפלא השעיר שצמח לכם. כשהם יקלטו את הזקן שלכם, הם יבינו עם מי יש להם עסק ולמה כדאי לצפות מכם.

קיימות המון תפיסות שונות בנוגע לזקן, לתפקיד, ולחשיבות שלו. עבור מרבית הגברים, מדובר בדרך להבליט ולהדגיש את הגבריות שלהם. בעידן של בלבול וטשטוש מגדרי, זאת אחת הדרכים הטובות ביותר עבור גברים, להראות שהם גברים (חיצונית בלבד כן?).

זקן הוא אחד מסימני הגבריות היחידים והבולטים ביותר: נשים לא מסוגלות לגדל זקן (גם לא בטוח שהן ממש ירצו) כמו גברים ללא נטילה של הורמונים, וגם אז ברוב המקרים הן לא מגיעות לאותן התוצאות.

בנוסף לכך, הזקן הפך גם לסמל בעל משמעות. עבור חלק מהאנשים,הוא מסמל על חופש. באופן אישי, התחלתי לגדל זקן מיד לאחר שפרשתי מהצבא: הוא סימל עבורי חופש מוחלט מהמסגרת שהייתי בתוכה. רציתי להראות שאני לא כבול יותר לחוקים הנוקשים שהייתי כפוף אליהם במהלך שירותי הצבאי. ניסיתי לבטא יציאה לדרך חדשה לגמרי.

במקרים אחרים, זקן מסמל התרסה נגד החוקים המקובלים. הוא נועד לשדר שאתם לא חלק מהעדר ולא הולכים עם הזרם. מדובר באמצעי לבדל אתכם מכל השאר ולהדגיש את הייחודיות שלכם. לא משנה מהי הסיבה שגרמה לכם לגדל זקן ואיזו משמעות הוא נושא עבורכם, תזכרו שהזקן הוא נכס חשוב שמדגיש את הזהות שלכם ומשדר את האני הפנימי שלכם לאנשים מסביבכם.

תגדירו את האיכויות של הזקן שלכם

גבר עם זקן קצר בחליפה מחייך מול דלת ירוקה

תחשבו על הערך של הזקן שלכם ותנסו לכמת אותו. כיצד הוא נתפס בעיני אחרים? מה הוא אומר עליכם? האם הוא משקף אמירה שאתם באמת מזדהים איתה?

אנחנו מוקפים מכל עבר באינספור מותגים שמבטיחים הרים וגבעות ומנסים לרצות את כולם ולקלוע לטעם של כל אחד. הם נמצאים בכל מקום, מציעים כל דבר, וכבר נראה שהפסקנו להאמין להם ולנסות להבין מה באמת מניע אותם. בסופו של דבר, ברור שהם לא יכולים לגרום לכולם להתחבר אליהם.

אתם בוודאי שמעתם את האמרה הידועה: "אי אפשר לרצות את כולם". אם תחשבו על זה, היא באמת משקפת בדרך כלל את המציאות. אי אפשר למצוא חן בעיני כולם. אתם בוודאי מכירים את הטיפוסים שלא יודעים להגיד "לא": הם מנסים לרצות את כולם, מבטיחים דברים שהם בחיים לא יוכלו לעמוד בהם, ומנסים לעשות כל דבר שמבקשים מהם.

כמובן שזה בחיים לא עובד להם, ובסופו של דבר הם אלה שאוכלים אותה בסוף. אין להם אוויר לנשימה והם מתרוצצים בלי הפסקה, אך בכל זאת תהיה דרישה והתחייבות שהם לא יוכלו למלא, תאריך יעד שהם לא יעמדו בו או פרויקט שהם פשוט לא יוכלו לבצע. אף אחד לא יזכור את כל הדברים הטובים שהם עשו, הבוס שרגיל שהם מצייתים לכל הוראה שלו ולוקחים על עצמם הכול, פשוט יעיף אותם לכל הרוחות אחרי הכישלון הראשון.

אז קודם כל, תחשבו על האיכויות של הזקן שלכם: הוא לא חייב להיות מושלם בעיני כולם, אבל הוא צריך להיות מקור לנחת ולגאווה עבורכם. כשאתם חושבים על הזקן שלכם, מה הדבר הראשון שעולה בדעתכם? האם הוא רך, ארוך, או עבה במיוחד? מעבר לכך, אילו הערות אתם שומעים בנוגע לזקן שלכם? כשאנשים רואים את הזקן שלי, הם מתפעלים מהמראה הבריא והזוהר שלו.

לא מזמן, כמה אנשים אפילו החמיאו לי שהם בחיים לא ראו זקן שיהיה גם סמיך וארוך אך גם מטופח ואלגנטי כל כך. זאת אומרת שהזקן שלי הפך לאמת מידה של זקן מלא שיכול להיות מסודר ומושך. הצלחתי לשבור את הסטיגמה שרק זקנים קצרים יכולים להיראות טוב – הזקן שלי הפך לסוג של מותג. הוא מסמל איכויות מסוימות בעיני האנשים מסביב ומעביר מסר חשוב.

אתם תופתעו, אבל תאמינו לי שהזקן שלכם יכול לעורר השראה, להבליט את התכונות החיוביות שלכם, ולשבור המון דעות קדומות.

הקפידו לשמור על המוניטין והתדמית שהזקן שלכם יוצר

גבר עם נשירת שיער וזקן מלא יושב על מיני ואן בצבע לבן

לא מספיק רק לבנות מותג ולבסס אותו באופן חד פעמי: אתם חייבים לטפח אותו ולשמר את המוניטין והתדמית שיצרתם לאורך זמן. הפעולות ואופן ההתנהלות של כל חברה חייבים להתאים לחזון, לערכים, ולאופן שבו היא נתפסת על ידי הלקוח. הצרכן שופט אותה על פי המעשים בשטח ולא על פי ההצהרות, ההבטחות והמסרים שהיא מפזרת. תגבו את המילים שלכם במעשים. אל תבטיחו דברים שאתם לא יכולים לקיים. תעמדו מאחורי ההבטחות שהתחייבתם אליהן.

אם הקהל יראה שמאחורי כל הרעש והצלצולים לא מסתתר שום דבר ממשי, הוא יתאכזב ויפנה את גבו אליכם. אחידות, עקביות והתמדה הם שם המשחק. תעמדו בסטנדרטים שהצבתם לעצמכם. הזקן שלכם קובע את הרושם הראשוני שאתם יוצרים. רעמת השיער שלכם היא הדבר הבולט ביותר והמראה שלה יקבע במידה רבה כיצד אחרים יתפסו אתכם ויתייחסו אליכם, אז חבל שהמותג השעיר שלכם ייצור רושם בעייתי ומוטעה.

אנשים ינסו לקרוא אתכם לפי הצורה והסגנון של זקנכם. אם הזקן שלכם ביום גרוע במיוחד, אתם תהפכו מהר מאוד לקורבנות של דעות קדומות וסטריאוטיפים נפוצים. בואו נמחיש איך זה עובד במציאות: נניח שיש לכם זקן פרא מבולגן ופרוע – זה ישדר לאנשים אחרים שאתם עצלנים, חסרי נימוס, וטיפוסים לא מקצועיים וחסרי אחריות.

המראה המוזנח והמרושל יגרום לאחרים לקטלג אתכם תוך כמה שניות כטיפוסים מעופפים, מפוזרים ולא אמינים שאי אפשר לסמוך עליהם או להעניק להם תפקיד ייצוגי, ותזכרו שאין שני לרושם ראשוני כי קשה מאוד לתקן את התדמית שנוצרה.

אם יש לכם זקן מלא וארוך, הוא יכול להפוך לנושא השיחה המרכזי שלכם ויעזור לשבור את הקרח בהיכרות ראשונית עם אנשים זרים. אנשים רבים חושבים שככל שהזקן ארוך יותר, כך האדם שגידל אותו יותר סבלני, ניחוח ובטוח בעצמו.

התפיסה הנפוצה הזאת מתבססת על העובדה שגידול זקן ארוך דורש זמן רב. לכן, בתאוריה, כשאישה תחפש בן זוג לחיים, היא תעדיף להתמקד בבחורים עם זקן ארוך ועבה יותר: זקנים כאלה מקרינים דימוי של גבר מחושב ונחוש שיודע מה הוא רוצה בחיים ויעשה הכול על מנת לממש את המטרות שהציב לעצמו. גם אם היא לא מכירה אותו לעומק, מבחינה ביולוגית היא נוטה לחשוב שזה גבר גבר עם אופי חזק שאפשר לסמוך עליו.

זאת דוגמה מצוינת כיצד הזקן שאנו מגדלים עוזר להעביר מסר ולבטא את האישיות שלנו. הוא מגלם הבטחה מסוימת לאנשים מסביב. תחשבו היטב איך לגרום לנכס היקר על פרצופכם להפגין את האישיות שלכם באופן המחמיא והאטרקטיבי ביותר. כיצד אתם רוצים שאנשים יתפסו אתכם, אילו תכונות אתם רוצים להדגיש ואיזה דימוי אתם מעוניינים ליצור?

מה הזקן שלכם שווה?

גבר צעיר עם זקן ארוך לבוש בחולצה מכופתרת לבנה ועניבה

לאשתי יש עסק עצמאי משלה. כשיצרתי אסטרטגיית שיווק בשבילה, נקודת המוצא שהתחלתי ממנה הייתה להגדיר את המסרים שהיא רוצה לשלוח ללקוחות. החברה שהיא פתחה עוסקת בעזרה לאנשים עם בעיות של נשירת שיער.

השאלה הראשונה שעוברת בראש של הצרכן היא: "למה אני בכלל צריך לבחור בעסק שלכם על פני כל השאר?", ניסחתי תשובה קליטה שתסביר ללקוח באופן קצר וקולע במה היא שונים מכל השאר: "טיפול מקיף, מבוסס מחקר מדעי, בידי מומחית עם תעודות בתחום, תשלום רק על תוצאות".

איזה דימוי יוצרת הסיסמא הזאת? מה עולה לכם בראש כשקראתם אותה? האם מדובר ברמה גבוהה? או אולי התחברתם לעובדה שמדובר בטיפולים עם הוכחות מדעיות? אולי זה גרם לכם להרגיש יותר בנוח בזכות זה שהתשלום הוא רק על תוצאות? האם עצם העובדה שהטיפול נערך על ידי מומחית בתחום גרם לכם להרגיש יותר אמון?

לאחר שיצרנו דימוי מסוים בקרב הלקוח, הגיע הזמן להצדיק אותו ולעמוד בציפיות הגבוהות שלו ממנו. לשמחתי, הצלחנו לעמוד במשימה הזאת. קיבלנו מהלקוחות המון ביקורות טובות וחיוביות: הם הדגישו שלמרות שטיפול בנשירת שיער אצל אשתי היא לא האפשרות הזולה ביותר, הם העדיפו להשקיע קצת יותר כסף אבל לשלם רק על תוצאות.

כלומר, הם כבר הודו שהתמורה שהם מקבלים מצדיקה את המחיר הגבוה יחסית. הם מעריכים את האיכות של הטיפול ומבינים ששווה לשלם עליו יותר.

אני תמיד נוהג לומר שאתם מקבלים בדיוק את מה שאתם משלמים עליו. אין חוכמות. אבל גם אם ברוב המקרים זה נכון, לא קרה לכם שנפלתם על מוצר נחות ולא איכותי שעלה הון תועפות? משהו שבכלל לא הצדיק את מה ששילמתם עליו והיה מתומחר באופן גבוה מדי? כולנו חווינו אכזבות כאלה. וכמובן, שאף פעם לא נחזור לרכוש את המוצר הזה ונעדיף לשמור מרחק מהחברה שמכרה אותו.

אותו דבר גם עם הזקן שלכם. האם אתם מממשים את הציפיות הגבוהות שלכם ממנו? האם הוא שומר על המוניטין והתדמית שבניתם סביבו? האם אתם עומדים באופן רציף ברף הגבוה שהצבתם לעצמכם? לפניכם דרך מצוינת לדעת אם לא סטיתם מהמסלול הנכון: באיזו תדירות אנשים מתפעלים מהזקן שלכם ומבקשים עצות איך לגדל אחד כזה? התגובות של האנשים ברחוב יראו לכם אם ההייפ סביב הזקן שלכם מוצדק או לא.

מוטי הגבר
מוטי הגבר

בסדר, בסדר! אז כולם כבר הבינו מזמן שמוטי הגבר הוא שם בדוי (של מישהו גבר רצח!) מבטיחים שבקרוב נחשוף את השם האמיתי של מוטי. בנתיים נאלץ להסתפק בתמונה של בחור ג'ינג'י ומזוקן.

דברו איתנו!

השאירו תגובה